NA24.no

MÅ BETALE: Erland Flaten får ikke ettergitt parkeringsboten, selv om han kan vise til kvittering på at avgiften var betalt gjennom mobilappen EasyPark.
MÅ BETALE: Erland Flaten får ikke ettergitt parkeringsboten, selv om han kan vise til kvittering på at avgiften var betalt gjennom mobilappen EasyPark. Foto: Kjetil Lysengen

Hadde gyldig billett - Q-park nekter å annullere boten

Sist oppdatert:
Erland Flaten reagerer kraftig på at Q-park ikke vil ettergi p-boten han fikk i Gjøvik sentrum.

- Dette er svært urimelig av parkeringsselskapet, mener Flaten, som forteller at han ikke får noe gehør hos Q-park, etter å ha blitt ilagt bot i Gjøvik.

Lillehammer-mannen var i Gjøvik på jobb da han parkerte bilen på p-plassen på den tidligere Shell-tomta i sentrum, vis-à-vis Rundkiosken. Betalingen foretok han med mobilappen EasyPark, skriver Oppland Arbeiderblad. 

Overrasket

- Jeg skulle være i Gjøvik hele dagen og betalte fram til rundt klokka 15. Møtet ble imidlertid kortere enn forventet og da jeg kom til parkeringsplassen, så jeg en mann fra Q-park som var i ferd med å skrive ut bøter. Til min store overraskelse så jeg at det lå en gul lapp også på min bil, sier Flaten til OA.

Han tok da kontakt med vakta og forklarte at dette måtte være en feil.

- Jeg viste fram kvitteringen på mobilen min, og fikk beskjed om alt så ut til å være i orden. Men siden boten allerede var skrevet ut, fikk ikke vakta gjort noe mer. Han ga meg beskjed om å sende en klage, sier Flaten, som regnet med at det skulle være en smal sak å få boten slettet.

Tastet feil nummer

Flaten la både kvittering og billett ved klagen, men selskapet nektet å ettergi boten. Flaten hadde nemlig tastet et nummer for lite da han betalte via mobilappen, og det var årsaken til at parkeringsvakta ikke fikk bekreftet at Flaten hadde betalt.

- Parkeringsavgiften ble trukket fra kontoen min, så Q-park har jo godtatt betalingen. Hva er egentlig klageadgang godt for når ikke engang samtidig dokumentasjon og tilsending av dokumentasjon holder, spør Flaten, opprinnelig fra Gjøvik.

Urimelig

Han klaget til Parkeringsklagenemnda, men fikk ikke medhold der heller. Nå har Flaten betalt bota, for å slippe eventuelle tilleggsgebyrer. Saken har han imidlertid ikke lagt vekk.

Denne uka har han vært i kontakt med Forbrukerrådet og vurderer å bringe saken inn for Forliksrådet.

- Dette er en urimelig opptreden fra Q-park. Jeg er både skuffet og overrasket over at de ikke kan ettergi boten når jeg beviselig har betalt, sier Flaten.

- Q-park har virkelig en lang vei å gå hvis de skal oppfattes som profesjonelle, mener Erland Flaten.

Verken Qpark eller Parkeringsklagenemnda var onsdag tilgjengelige for kommentarer.

Les flere saker fra Oppland Arbeiderblad her.


Mest sett siste uken

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere