NA24.no

Foto: Thomas N. Witsø-Bjølmer

Hagen slakter Orkla

Sist oppdatert:
Totalt har Hagen solgt virksomheter for 70 milliarder kroner til utlandet. Det er ikke nok.

I kjent stil har Orklas hovedeier, Stein Erik Hagen, delvis uttalt for deretter avkreftet det igjen, en større endring av strategien. Tirsdag ble det imidlertid klart at Orkla kommer til å legge enda flere av sine hovedvirksomheter ut for salg.

På en investorkonferanse i London tirsdag kom det ut at flere av selskapets hovedvirksomheter skal selges.

«På Investordagen gjorde Orkla det klart at aksjeporteføljen, REC, Borregaard og Sapa er utenfor selskapets fremtidige vekstområde. Selskapet planlegger å avhende aksjeporteføljen. For Borregaards bioraffinerivirksomhet skal det finnes en hensiktsmessig strukturell løsning. Orkla skal fortsette å arbeide aktivt sammen med REC (der Orklas eierandel er 39,7 %), med den intensjon å bidra til å styrke virksomheten for deretter å selge seg ut av selskapet. Orkla arbeider med å styrke Sapa for å sikre at selskapet når sine operasjonelle mål, men bekreftet samtidig at virksomheten er utenfor Orklas langsiktige vekstplaner», opplyser selskapet.

Satser på merkevarer
Konsernsjef i Orkla Bjørn M. Wiggen sa at selskapets strategiske fokus vil være vekst innen merkevarer. Med utgangspunkt i selskapets kjernekompetanse innen merkevarebygging samt fusjoner og oppkjøp, skal selskapet utnytte de økende mulighetene som nå byr seg til å kjøpe merkevareselskaper, særlig i Norden.

I perioden etter 2004 har Orklas virksomhet endret seg betydelig. Kjøpet av Elkem gjorde Elkem Solar, REC og Sapa til en del av selskapet. Denne virksomheten krevde betydelig kapital og ledelsesfokus utenfor merkevareområdet.

- I fjor tok vi konsekvensen av at selskapets virksomhetsportefølje hadde blitt for bred, og vi har siden det solgt Elkem, Borregaard Skoger og redusert aksjeporteføljen”, sa konsernsjef i Orkla Bjørn M. Wiggen.

Det er et økende antall sterke merkevareselskaper som søker nye eiere, både i Norden og i andre områder der vi har virksomhet i dag. Private Equity selskaper rullerer sine porteføljer inn i andre sektorer, mens andre selskaper ser at begrenset tilgang på kapital kan være begrensende på deres videre utvikling. Dette skaper betydelige vekstmuligheter for Orkla

Orklas største styrker er innen merkevarebygging samt utstrakt erfaring med, og kapasitet innen, oppkjøp og fusjoner.

- Det er en klar mulighet for Orkla å utnytte selskapets kjernekompetanse til å forsterke Orklas posisjon som det ledende nordiske merkevareselskapet, sa Bjørn M. Wiggen.

Orklas fokus vil være å kjøpe selskaper eller merker med sterke markedsposisjoner i klart definerte og relevante markeder, basert på kundeforståelse og differensierte produkter. Potensielle oppkjøpskandidater må demonstrere stabil kontantstrøm gjennom konjunktursykler, samt mulighet for videre vekst.

Solgt for 80 mrd
I aksjemarkedet liker man muligheten for kortsiktig gevinst. Derfor steg Orkla-aksjen hele 10,4 prosent til 46,14 kroner, halvannen time for børsslutt tirsdag.

Slik sett agerer Hagen på aksjemarkedets premisser. Han har nemlig solgt unna virksomheter på vegne av seg selv eller på vegne av selskaper han har aksjer, for 70 milliarder kroner til utlandet de siste årene.

Først solgte Hagen 30 prosent av matvarekjeden Rimi til svenske Ica i 1992 for 500 millioner kroner.

Så etter å ha fusjonert med ICA ble halvparten solgt til nederlandske Royal Ahold i 1999. Hagen-familien fikk da utbetalt 2,2 milliarder kroner i kontanter.

Hagen solgte videre i 2004 resten, en eierandel på 20 prosent, for rundt 7 milliarder kroner til Ica og Royal Ahold.

Mesteparten av disse pengene ble så investert i børsnoterte Orkla.

I 2004 var Hagen den største private aksjonæren da Orkla bestemte seg for å selge sin andel i Carlsberg Breweries, hvor drikkevaredivisjonen i Ringnes var samlet under. Orkla innkasserte 17,5 milliarder kroner på handelen.

Den gang beskrev Hagen beslutningen om å selge andelen i Carlsberg Breweries som «tragisk for både Orkla og Norge», ifølge NTB.

Så i 2006 solgte han Orkla Media til britiske Mecom. I forbindelse med salget var det mye rabalder da både ansatteorganisasjonene og en rekke redaktører kjempet hardt mot å få Mecom som eier.

Det hele endte med salg der et flertall på fem styremedlemmer avgjorde salget. Styreleder Stein Erik Hagen var en del av dette flertallet. Salgssummen endte på 7,5 milliarder kroner.

I 2008 solgte Hagen Steen & Strøm til franske Kleppier og nederlandske ABP for totalt 21,9 milliarder kroner.

Ved starten av året solgte Hagen videre divisjonene Elkem Silicon Materials, Elkem Foundry Products, Elkem Carbon og Elkem Solar for 12,5 milliarder.

Tar utbytte
Orkla legger også opp til at det skal betales ut et ekstraordinært utbytte fra selskapet. Med utbytte på 5 kroner per aksje betyr dette at Hagen kan fylle opp lommeboken med nye 1,5 milliarder kroner.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere