NA24.no

Valuta USD 7,77 EUR 9,60 GBP 11,12 SEK 92,37
Oslo Børs 0,19%
Foto: Stabburet (Stabburet/Scanpix/Montasje)

Hagen vil gjøre «grandisen» dyrere

Sist oppdatert:
Selskapet hans tjente 13,1 millioner om dagen, men de vil likevel sette opp prisen.

Orklas driftsresultat (EBITA) økte med 19 prosent til 786 mill kroner i første kvartal 2011. I en gjennomgang av tallene skriver Orkla at resultatfremgangen for Sapa fortsetter, og det er sterke markeder og gode resultater i Borregaard. Orklas matvarevirksomhet Orkla Brands' nordiske virksomheter hadde tilfredsstillende utvikling, hensyntatt negative påskeeffekter.

Setter opp matprisene
Hensyntatt påskeeffekter leverte den nordiske virksomheten i Orkla Brands et resultat på nivå med samme periode i fjor i. Likevel vil selskapet, som blant eier merkenavn som Grandiosa, Nora og Idun, sette opp prisen.

- Orkla Brands kompenserer for fortsatt stigende internasjonale råvarepriser inn i 2011, men det er naturlig med en viss forsinkelseseffekt. Det planlegges derfor ytterligere prisøkninger. På grunn av sen påske kommer effekten av påskesalget først i andre kvartal, heter det i kvartalstameldingen fra selskapet.

Aluminiumsdelen Sapa hadde resultatvekst i forhold til samme periode i fjor, og også i forhold til fjerde kvartal 2010. Selv om markedet for aluminiumprofiler fortsatt er betydelig under nivåer for en normalisert konjunktursituasjon, reflekterer resultatet en bedring i det amerikanske profilmarkedet, særlig innen transportsegmentet. Markedet for «Heat Transfer» er fortsatt sterkt.

"Sammen med veksten i Asia, er styrkingen av det amerikanske markedet viktig for den globale veksten i markedet for aluminiumprofiler. Intensiveringen av arbeidet med kostnadsreduksjoner fortsetter i påvente av bedring innen bygg og anlegg i det europeiske markedet", skriver konsernsjef i Orkla Bjørn M. Wiggen i kvartalsmeldingen.

Sterkt av Borregaard
Borregaard leverer et meget godt kvartalsresultat. Det er sterk etterspørsel og høye priser på spesialcellulose, og også god etterspørsel etter øvrige produkter.

Videre er det klart at den viktige investeringsporteføljen til Orkla gjorde det bedre enn markedet i perioden.

- Med salget av Elkem er en viktig del av grunnlaget lagt for et sterkere fokus på videre satsing og utvikling av Orkla Brands og Sapa, både operasjonelt og strukturelt. Inngåelsen av Joint Venture med Chalco er et godt eksempel på denne satsingen, skriver konsernsjef i Orkla Bjørn M. Wiggen i kvartalsmeldingen.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere