NA24.no

Hansson innfrir og kjøper

Sist oppdatert:
Tankrederiet Nordic American med Herbjørn Hansson kjøper igjen.

Samtidig med at tankrederiet Nordic American Tanker Shipping (NAT) legger fram tallene for første kvartal, varsler rederiet kjøp av nok et suezmax-tankskip.

NA24 - din næringslivsavis

Dermed fortsetter rederiet, som ledes av shippingveteranen Herbjørn Hansson, å ekspandere tross finanskrisen og et klart svakere tankmarked enn hva rederne har vært vant med de siste årene.

Meld deg på NA24s nyhetsbrev her

Rederiet som er gjeldfritt legger 57 millioner dollar på bordet for å overta suezmax’en som er bygget i 2002. Overtakelse av det 150.000 dødvekttonn store skipet er i midten av juli. NAT’s suezmax-flåten vil dermed telle 16 skip inkludert nybygg.

Innfridde
Nat har også lagt fram resultatet for første kvartal som viser et overskudd på 46 cent per aksje, mens analytikerne ifølge estimater innhentet av Thomson Reuters hadde ventet 45 cent i snitt.

Sammenlignet med fjoråret falt nettooverskuddet fra 23,4 millioner dollar i første kvartal 2008 til 17,2 millioner dollar i årets tre første måneder.

NAT-flåten har nå et cash break-even på under 10.000 dollar per dag, til sammenligning trenger Frontline 21.000 dollar per dag fra sine suezmax-tankskip.

Ser muligheter
NAT hadde ved utgangen av første kvartal ingen rentebærende gjeld etter å ha gjennomført en emisjon på drøyt 100 millioner dollar i januar i år. Rederiet har tilgang på en 500 million dollar stor kredittfasilitet som løper til september 2013.

NAT ser nå et press på ratene og skipsverdiene i tankmarkedet, og mener det vil by på nye muligheter for oppkjøp av skip fremover.

Rederiet skriver da også at de har ytterligere kjøp under planlegging.

Har du et næringslivstips - kontakt NA24

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere