NA24.no

Har brukt fem år uten å gjøre noe

(Scanpix/Montasje)
Sist oppdatert:
Regjeringen har brukt fem år på å gjøre noe med den elendige norgesreklamen på Epcot-senteret i Florida.

I forrige uke fortalte Nettavisen om Epcot-senteret i Florida som har blitt til en elendig reklame for Norge.

Les: Norges-reklamen Disney nekter å bruke
Les: Elendig norgesreklame

Nå har Nettavisen fått tak i et brev som viser at daværende næringsminister Odd Eriksen (Ap) for over fem år siden lovet å gjøre noe med saken.

Imens har over 50 millioner besøkende sett et bilde av Norge fra tidlig 80-tall, med gamle datamaskiner og mennesker med umoderne klær.

- Når tidligere næringsminister svarte så klart som han gjorde trodde jeg saken var løst. Jeg er utrolig skuffet over at ingen har funnet en løsning, og at myndighetene ikke har klart å følge opp en så klar marsjordre fra statsråden. Dette er rett og slett pinlig for regjeringen, sier finanspolitisk talsmann Ulf Leirstein i Fremskrittspartiet til Nettavisen.

Lite oppdatert
Den over tjue år gamle filmen presenterer Norge på den største reklameplakaten vi har i utlandet.

Leirstein tok opp saken allerede i 2006, og fikk faktisk støtte fra daværende næringsminister Odd Eriksen i at filmen virker lite oppdatert.

- Jeg er enig med representanten Leirstein i at det er viktig å benytte virkemidler i Norgesprofileringsarbeidet som viser et oppdatert og riktig bilde av Norge, skrev Eriksen.

Intet har skjedd
Nettavisen har brevet fra den daværende næringsministeren, hvor han lovet å gjøre noe med saken.

- Epcot-paviljongen utgjør et godt utgangspunkt for å nå store grupper med informasjon om Norge. Jeg vil derfor nå, i samarbeid med Innovasjon Norge og Utenriksdepartementet, vurdere hvilke muligheter som foreligger for å bistå Disney-konsernet med å få produsert en ny og oppdatert film, som bedre viser Norge som et moderne og innovativt samfunn hvor mennesker lever i nært samspill med naturen, skrev Eriksen, i brevet som er datert 8. mars 2006.

Les hele brevet fra Eriksen her

Siden har intet skjedd. Den samme filmen har rullet over skjermen, og debattfeltet under Nettavisens artikler viser at mange nordmenn er pinlig berørt over inntrykket som skapes av Norge.

Føler meg «spedalsk»
Prosjektleder Tone Nymoen i Det amerikanske handelskammeret har i ett år banket på norske offentlige dører for å få staten til å bidra med fem millioner kroner til en ny film.

Les også:Elendig norgesreklame

- Ingen vil ta ansvaret for å gi paviljongen et ansiktsløft, sier Nymoen, som føler seg som nærmest «spedalsk» etter runden .

Planen er å få næringslivet til å bidra med de resterende 15 millionene som trengs for å lage en god film.

Skylder på Disney
Mens Canada har tatt kostnadene med å lage en ny, flott film, så skylder Innovasjon Norge på Disney.

- Det som er viktig å ta med i denne saken her er at Norge ikke lenger har noe eierskap eller ansvar for den norske paviljongen på Epcot-senteret. Norge trakk seg ut av samarbeidet med Disney på slutten av 90-tallet, sier Per-Arne Tuftin, Reiselivsdirektør Innovasjon Norge, til NA24.

Les også:Norges-reklamen Disney nekter å bruke

Tuftin er enig i at dagens film ikke er god reklame: - Det er sant at det er en gammeldags film som vises og at det ikke er bra, sier Tuftin.

Lusekofte og kakao
Nå tar Fremskrittspartiet saken opp igjen på nytt i Stortinget, med spørsmål til nåværende næringsminister Trond Giske.

- Jeg har nå levert et spørsmål til næringsminister Trond Giske til første spørretime over påske om han nå er villig til å bidra med midler til å oppgradere vår stand på Epcot-senteret slik at vi kan fremstå som en moderne nasjon med verdensledende teknologi, og ikke bare bli sett på som en gjeng kakaodrikkende personer med lusekofte i påskefjellet der vi drømmer om fordoms storhet i vikingtiden, sier stortingsrepresentant Harald T. Nesheim til Nettavisen.

- Jeg selv besøkte også sammen med næringskomiteen vår stand på verdensutstillingen i Shanghai og var ikke fornøyd med det vi der presenterte. Der solgte vi kun to ting og det var noen troll og akevitt. Giske må skjønne at dette kan ikke fortsette i lengden dersom vi fortsatt skal kunne utvikle oss som en turistnasjon.

Det har foreløpig ikke lykkes Nettavisen å få en kommentar fra næringsminister Trond Giske eller Næringsdepartementet.

Her er videoene som nå blir vist om Norge på Epcot:

Her Norges-reklamen som Innovasjon Norge vil benytte seg av, men som Disney nekter å bruke:

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere