Har fått 1160 millioner i bøter

Foto: SCANPIX (SCANPIX)

Nesten like mye som Norge har brukt på å redde selskapet.

11.11.10 12:02

Denne høsten har igjen vært tung for flyselskapet SAS.

Selv om driften har vist bedring, har nye bøter og ekstraordinære nedskrivninger dratt ned resultatet. Slik har det vært i en lengre periode. Siden 2001 har selskapets ulike erstatninger og bøter nesten kommet opp i summen næringsminister Trond Giske har tatt fra statskassen for å redde selskapet. Totalt har den norske staten gått inn med 1,37 milliarder kroner i to ulike redningsaksjoner.

Nå reagerer politikerne.

- Norge kan ikke være aksjonær i selskap som ikke forholder seg til lover og regler, mener Harald T. Nesvik , som er Fremskrittspartiets næringspolitiske talsmann.

Over milliarden i bøter
En sammenstilling NA24 har gjort viser at SAS siden 2001 har fått samlet bøter på nesten 1,2 milliarder kroner. Den største summen kommer fra EUs kartellbot, som nettopp er vedtatt. Den er på 570 millioner kroner. SAS har imidlertid avvist denne boten.

- Vi er svært skuffet og sterkt uenige i det høye nivået på bøtene, som vi føler ikke står i forhold til SAS Cargos handlinger, opplyser juridisk direktør Mats Lönnkvist i SAS.

Dette er imidlertid ikke nytt for SAS, og faktisk andre gang EUs konkurransemyndigheter gir SAS en bot for kartellvirksomhet. I 2001 fikk nemlig det delvis statseide flyselskapet en bot på 311 millioner kroner for prissamarbeidet med danske Maersk-Air. Også amerikanske myndigheter har gitt SAS kartellbot, som omhandlet samme saksforhold som den siste EU-saken. SAS og amerikanske myndigheter inngikk i 2008 et forlik som resulterte i en bot på 100 millioner kroner.

I Norge har SAS også fått en bot for industrispionasje, i tillegg til erstatningen til konkurrenten Norwegian. Erstatningsbeløpet er satt til 175 millioner kroner, mens boten til myndighetene var på 4 millioner kroner.

Vil se fremover
På kvartalspresentasjonen til SAS, sa selskapets fungerende konsernsjef John Dueholm at han vil legge bøtene bak seg og bruke energien på å se fremover. Det spørs om det i Norge i alle fall blir et etterspill.

- Nå har jeg sett meg lei på at SAS ikke klarer å forholde seg til de spillereglene som gjelder for alle, og som de fleste andre seriøse selskapene klarer å forholde seg til. Det er ugreit at Norge er storaksjonær i et selskap som gang på gang blir dømt for enten prissamarbeid eller industrispionasje, mener Frps Nesvik, som forventer at næringsminister Trond Giske tar opp forholdene rundt bøtene med SAS-ledelsen.

Dette er bøtene til SAS:
* 2010: EU kartellbot flyfrakt: 570 mill. kroner.

* 2008: USA kartellbot flyfrakt: 100 mill kroner

* 2010: Norwegian, erstatning industrispionasje 175 millioner kroner

2008: Danmark, brudd på regler om arbeidstillatelse 900.000 kroner

2007: Bot for industrispionasjen 4 mill kroner

2001: Maersk-Air-saken 311 millioner kroner

Sum bøter og erstatninger for industrispionasje 1.160 millioner kroner

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Mer om emnet: SAS

Mest lest på Økonomi

Annonsebilag