Gå til sidens hovedinnhold

Har rød varsellampe på kontoret

Milliardær Kristian Siem sier det blir kritisk med en oljepris under 50 dollar.

HOLMENKOLLEN PARK, OSLO (NA24): - Vi innkaller til krisemøte hvis oljeprisen blir under 50 dollar over tid, men er det en liten dipp har det ikke så stor betydning, sier Subsea 7-sjef Kristian Siem til NA24.

Investoren sier en rød varsellampe lyser på kontoret hans i London hvis oljeprisen går så lavt. Basisen for investeringene i Subsea 7 ligger på 50 dollar for året.

Viktigste indikator
Den viktigste driveren for Oslo Børs er oljeprisen, og den kryper onsdag nedover og omsettes i øyeblikket til 68,23 dollar fatet for ”brenten”.

- Vi har et anslag på 50 dollar fatet som ansees som konservativt, sier Siem, og spår priser i spennet 60–80 dollar fatet for oljen i 2010 og 2011.

Han forklarer at det er viktig at snittet for oljeprisen er slik at kundene tror på den.

Selskapet hadde første halvår et driftsresultat før avskrivninger (EBITDA) på hele 256 millioner dollar, som er opp fra fjorårets 254 millioner dollar.

Krevende og sjarmerende
Siem & Co. har hatt operasjoner i Brasil i 15–20 år og har bygd en organisasjon på 1.300 mennesker der nede. Det hellige mantra på årets Pareto seminar er Brasil.

- Petrobras er vår mest krevende kunde. Men også vår mest smarte og sjarmerende kunde, sier Siem til en fullsatt sal av menn i dress. De nikker og smiler.

Selskapet har 50 prosent markedsandel innenfor sin sektor i Brasil med totalt 40 skip, inkludert 13 som er under bygging i selskapet.

- Vi har en helt ny flåte, sier Siem, og legger til at selskapet vurderer sterkt å emigrere hele flåten hjem til Norge.

Prispress
Hele flåten til SIem, inkludert anker- og supplyskip, har driftsinvesteringer på 954 millioner dollar, hvorav 647 millioner dollar er gjeld. Selskapet opplever et meget sterkt press på priser og har igangsatt tiltak.

- Vi har igangsatt et spareprogram på 100 millioner dollar, hvor to tredjedeler er implementert, sier Siem til NA24.

Kostnadsprogrammet skal kompensere for prispresset og bedre marginene.

- Vi samarbeider med våre klienter om kostnadsbesparelsene, sier han, og legger til at man standardiserer operasjoner og går aktivt til verks med de ansatte.

- Vi trenger ikke finne opp hjulet hver gang, og arkiverer kompetansen i et felles dataverktøy, sier han.

Reklame

Black Week: Her får du oversikt over alle salgene