NA24.no

Har spist opp 150 millioner

Konsernsjef Per Axel Koch i Polaris Media.
Konsernsjef Per Axel Koch i Polaris Media. Foto: Berit Roald / SCANPIX .
Sist oppdatert:
Krigskassen kuttet i to på ett år.

Mediehuset Polaris, som blant annet eier og er medeier i Adreasseavisen, Sunnmørsposten, Romsdals Budstikke, Avisa Nordland, Trønder-Avisa og Harstad Tidende har kommet med resultat for andre kvartal.

Trenden for mediehuset er det samme for de aller fleste av landets papiravisselgere, nemlig at færre kjøper og leser trykksverten og at annonsørene og leserne flytter over på nett og mobil.

- Andre kvartal fortsetter med strukturell nedgang for papirbaserte inntekter. Gjennomføringen av det digitale konsernstrategiarbeidet og resultatforbedringsprogrammet P15 går som planlagt. Svikten i papirbaserte inntekter kompenseres delvis med vekst i digitale inntekter og kostnadsreduksjoner, melder selskapet selv.

Kontantspising
Konsernet leverer i andre kvartal et EBITDA på 72 millioner, mot 80 millioner på samme tid i fjor. Marginen gikk ned til 15,3 prosent fra 16,6 prosent.

Konsernets samlede omsetning faller med 2,3 prosent til 472 millioner fra 483 millioner i fjor. Digitale annonseinntekter vokser 11,0 prosent fra 42 millioner til 47 millioner. Driftskostnadene er redusert med 0,8 prosent til 400 millioner.

Kontantbeholdningen har blitt halvert på ett år. Fra 306,4 millioner kroner i fjor til 156,4 millioner kroner etter første halvår.

Fall for papiravisene
For Adresseavisen Gruppens papirutgaver var det et fall i annonseinntektene på 7,7 prosent samtidig som opplagsinntektene falt med 0,9 prosent. Opplaget faller med 3,3 prosent. For nettutgaven steg derimot annonseinntektene med 7,5 prosent.

For Harstad Tidende Gruppens papirutgaver var det et fall i annonseinntektene på 6,9 prosent samtidig som opplagsinntektene falt med 0,7 prosent. Opplaget faller med 6,2 prosent. For nettutgaven steg derimot annonseinntektene med 11,4 prosent.

For Polaris Media Nordvestlandets aviser som Sunnmørsposten og Romsdals Budstikke var det et fall i annonseinntektene på 10,1 prosent, men her steg opplagsinntektene med 0,9 prosent. Opplaget faller med 2,3 prosent. For nettutgaven steg annonseinntektene med 12,4 prosent.

Det ventes heller ikke at det vil bli bedring med det første.

- Vi forventer at resten av 2013 fortsatt blir krevende for de papirbaserte produktene.

Taper på trykk
For trykkeribiten av konsernet er det også nedgang.

Her falt inntektene med 7,6 prosent fra 125 millioner kroner til 116 millioner kroner. Selskapet begrunner nedgangen med at de selger færre papiraviser og at de har mistet trykking av bilag til VG og Dagbladet.

Selskapet hadde et fall i driftsinntektene på 2,3 prosent fra 483 millioner til 472 millioner kroner nå.

For å holde tritt med utviklingen foretar konsernet kostnadsreduksjoner. Totalt er det planlagt et reduksjon i antallet årsverk på 53, hvor 45 er fjernet så langt i år. Helårseffekten av kuttene er anslått til 56 millioner kroner i 2013.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere