NA24.no

Valuta USD 8,08 EUR 9,62 GBP 10,93 SEK 91,28
Oslo Børs 0,90

Håver inn millioner på VM-øl

FULLT HUS: 5000 besøkende ffylte Kontraskjæret i Oslo da åpningskampen i fotball-VM mellom Brasil og Kroatia ble vist på storskjerm torsdag kveld. Foto: Audun Braastad / NTB scanpix
FULLT HUS: 5000 besøkende ffylte Kontraskjæret i Oslo da åpningskampen i fotball-VM mellom Brasil og Kroatia ble vist på storskjerm torsdag kveld. Foto: Audun Braastad / NTB scanpix Foto: Audun Braastad
Men værvarselet sjekkes hyppig. Med syv regndager går det galt.

Første dag av fotball-VM bød på 5000 besøkende og fullt hus for arrangørene av fotballfesten på Kontraskjæret i Oslo, torsdag kveld. I tillegg ble hele 3000 personer stående utenfor området, følge Geir Oterhals, leder av Fotballfesten.

-Det er kjempegøy at vi klarer å samle folk med så mange forskjellige bakgrunner og etnisitet på ett sted. Det er et unikt arrrangement i så måte, sier Oterhals.

150.000 liter øl
Det er gratis å komme inn på området, hvor kampene fra fotball-VM vises på to storskjermer. På innsiden selges det øl, vin, brus, vann og mat.

- Tidligere år har vi solgt 1,5 enhet per hode, men torsdag solgte vi mer, sier Oterhals, som regner med ca. 200.000 besøkede i løpet av VM. Dermed vil arrangørene i Prosec og Spondere antagelig kunne selge 150.000 liter øl mens VM-kampene spilles.

Nettavisen vet at en øl koster rundt 23 kroner i innkjøpspris, uten rabatt. På Kontraskjæret selges 0,5 liter øl til 80 kroner. Dersom du trekker fra momsen vil de antagelig få en fortjeneste på 45 kroner per øl, konservativt beregnet. Men dette er svært væravhengig.

Det betyr at de i løpet av måneden fotball-VM varer, selger Oterhals øl for nesten syv millioner kroner alene.

STÅENDE UTENFOR: Ifølge Geir Oterhals, leder av Fotballfesten, ble ca. 3000 personer stående utenfor Kontrasjæret som ikke hadde plasss til flere enn 5000 besøkende. Foto: Audun Braastad / NTB scanpix


Syv regndager gir minus
-På dager med sol selger vi mye, og på dager med regn får vi ingen besøkende. Hvis vi har syv dager med regn går vi i minus, med fem dager går vi i null og med fire regndager går vi i pluss, så det er små marginer, sier Oterhals.

- Hvor ofte sjekker du værmeldingene?

- Ofte. Jeg tror jeg er med på å øke klikkraten til Yr og Storm med ganske mye, sier han.

For at arrangementet skal gå i pluss må de ha en omsetning på 12 millioner. Oterhals har tro på at det skal gå bra.

- Vi har klart oss uten offentlig støtte siden vi startet i 2006, med fotballfest under VM og EM. Men jeg synes jo likevel at vi kunne fått litt støtte, legger han til. 


Rapporter om feil i artikkelen

Mest sett siste uken

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere