*Nettavisen* Økonomi.

Headhunter: Slik får du drømmejobben

FØLGER DRØMMEN: Helene (22), Benedikte (20), Julie (22) og Kathtrine (22) (fra v.) studerer grafisk design. Aller helst vil de skape seg et navn og etablere en egen bedrift - men ikke uten annen erfaring først.   Foto: Morten Solli

De er unge og ambisiøse - men hvordan passer deres planer med hva arbeidsgivere ser etter?

25.01.19 23:41

Nettavisen møtte et knippe ivrige studenter som møtte en drøss bedrifter på torsdag, den siste av “Karrieredagene” ved Høyskolen Kristiania.

Lokalene til Kristiania Høyskole/Westerdahls på Oslo sentrum østkant var fylt til randen av bedrifter (64 i alt) og studenter på “date”. Bedriftene Nettavisen snakket med fortalte om nyttige kontaktnett.

- Det er viktig å være her for å kapre de flinkeste studentene. God synlighet er avgjørende for det, sier rekrutteringsansvarlig Sandra Escalante Schiefloe i designbyrået Making Waves.

Den store drømmen

Kathrine (22), Helene (22), Julie (22) og Benedikte (20) tar alle bachelorstudiet i grafisk design. Vi spurte dem hva de forventer av krav, når de skal ut i arbeidslivet.

- Jeg tror det er smart å ha mye å vise til, et nettverk, sier Kathrine, og får støtte av de andre.

- Hvor vil dere helst jobbe?

- Jeg kan tenkte meg å begynne i et byrå kanskje, for å få mye erfaring, og så etablere noe eget, etter hvert. Jo, det er nok den store drømmen, sier Julie.

- Å drive med noe jeg liker, det er nok det viktigste, sier Benedikte.

- Hvis jeg får brukt det jeg liker best, er det fint, sier Helene.


Vil skape noe eget

Alle fire er gjennomgående opptatt av å følge drømmene sine og skape noe eget. Men de ser også at veien dit kanskje går innom en vanlig jobb i et vanlig byrå, og for å få den må visse krav innfris, tror studentene:

- Man må finne ut hva bedriften er interessert i og så sette seg inn i det, sier Benedikte.

- Effektivitet er nok viktig, å levere på raske deadlines. Det mange ikke er klar over med design, er at mye av jobben er research. Så det må man også være god på, sier Julie.

Også it-studentene Markus (21) og Andreas (20) vil på lang sikt helst skape noe helt eget. De studerer henholdsvis programmering, og begge har deltidsjobb ved siden av studiene.

Klikk på bildet for å forstørre.

JOBBER VED SIDEN AV: Markus (21) (t.v.) og Anders (20) håper at egne prosjekter de holder på med utenom studiene skal gi karrieremessig uttelling. FOTO: Morten Solli

- Jeg tror det er viktig å ha gode prosjekter å vise til, kanskje man kan bruke noe av dette i bachelor-oppgaven, for eksempel, sier Markus som er på andreåret i sitt studium.

- Google er drømmestedet for alle teknologer, men det er mange andre som er interessante, sier Andreas, som har laget egne ting siden 15-årsalderen.

- Kanskje et større konsulentselskap der man får prøvd ulike ting og blir utfordret på nye ting, er et bra sted å starte, tror Markus.

Hva gjør deg spesiell?

Sandra Escalante Schiefloe, rekrutteringsansvarlig i Making Waves, hadde en lang prat med de to it-studentene og var synlig imponert. Vi spurte henne hva hun legger mest vekt på når hun skal ansette unge som kommer rett fra skolebenken.

- Jeg ser først på CV-en. Er det noe i bakgrunnen som skiller ut søkeren? Det kan være et verv, en ekstrajobb eller noe annet. Så ser jeg på søknaden. Er hun eller han motivert? Det er også avgjørende at søkeren viser interesse for og har satt seg inn i hva vi driver med. Er det en designjobb, følger det gjerne med en portfolio.

Klikk på bildet for å forstørre.

TALENTSPEIDER: Vi ønsker engasjerte folk som elsker det de gjør. Det kan godt være helt selvlærte folk som er helt unike, sier Sandra Escalante Schiefloe, rekurtteringsansvarlig i Making Waves.  FOTO: Morten Solli

- Hva med karakterer?

- Det er totalpakken som er viktigst. Karakterene kan være bra, men ingen er gode på alt!

- Google har snakket om at såkalte dropouts - de som har avbrutt sine studier -er mer interessante enn de karakterflinke. Ansetter dere dropouts?

- Vi ønsker engasjerte folk som elsker det de gjør. Det kan godt være helt selvlærte folk som er helt unike. Det er fint med et mangfold av bakgrunner.

- Hvilke søknader kaster du rett i søpla?

- Staver de navnet på selskapet feil eller har mange skrivefeil, drar det ned. Og sånne helt generiske søknader - de viser at man ikke gjør noen innsats for å sette seg inn i hva man søker på.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag