NA24.no

Valuta USD 7,77 EUR 9,60 GBP 11,12 SEK 92,37
Oslo Børs 0,19%
Norwegian med Bjørn Kjos i spissen er i forhandlinger med sine piloter i Skandinavia.
Norwegian med Bjørn Kjos i spissen er i forhandlinger med sine piloter i Skandinavia. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix

«Helomvending» i Norwegian-streiken

Sist oppdatert:
Pilotstreiken skal være langt fra over.

Flere norske aviser melder at Norwegian og Parat er nærmere hverandre i forhandlingene.

Det er imidlertid stikk i strid med hva som er korrekt, opplyser kilder nær selskapet til Nettavisen.

- Det er fortsatt et krav fra pilotforeningen om at selskapet skal garantere for over 100 pilotstillinger i Skandinavia som ikke eksisterer i dag. Det stilles krav som er helt merkelige og som ikke har noe med et tariffoppgjør å gjøre i det hele tatt, sier en kilde tett på forhandlingene til Nettavisen.

- Parat vil styre hele sjappa
I flere dager har det vært forhandlinger mellom flyselskapet og fagforeningene, før man tok en pause søndag kveld.

Kravet om at det skal garanteres for stillinger som ikke finnes, skal anses som helt uspiselige for Bjørn Kjos og resten av Norwegian.

En kilde Nettavisen har snakket med er oppgitt over fremgangsmåten.

- En ren stillingsgaranti er svært uvanlig også på global basis, men det å i tillegg kreve så mange stillinger som ikke finnes, er helt hinsides all fornuft. Det handler om verdensherredømme til Parat. De vil ha kontroll på langdistanserutene og skal styre hele sjappa, sier en kilde til Nettavisen.

Les også: Kan gå mot fusjon mellom Norwegian og Ryanair

Fakta: Fakta om streiken

Klikk for å åpne faktaboksen
 

* 70 flygere i Norwegian gikk ut i streik lørdag 28. februar.
* Onsdag 4. mars gikk ytterligere 650 flygere ut i streik.
* Selskapet permitterte samtidig opptil 800 kabinansatte.
* Fra 4. mars har så godt som alle innenriksavganger i Skandinavia vært innstilt, i tillegg til de fleste flygingene mellom de tre landenes hovedsteder.
* De streikende pilotene er ansatt i datterselskapet Norwegian Air Norway. Torsdag ble det kjent at Norwegian overfører flygerne i Skandinavia til tre nye datterselskaper: Pilot Services Norway, Pilot Services Denmark og Pilot Services Sweden.
* Serviceforbundet i Danmark har varslet sympatistreik for 3.000 av sine medlemmer. Søndag gjennomførte den finske luftfartsunionen en 14 timer lang sympatistreik.
* Fredag møttes partene til frivillig mekling hos Riksmekleren. Det endte i et nytt brudd lørdag morgen.
* Lørdag ettermiddag satte partene seg igjen ved forhandlingsbordet. Søndag kveld tok de pause.(©NTB)

Norwegian vil ikke kommentere forhandlingene, også Parat ønsker å holde kortene tett til brystet.

- Vi kommer ikke til å svare på noen spørsmål i dag. Det viktige nå, er at de som skal sitte i forhandlingsrommet får den ro de trenger til å forhandle frem en løsning, på det som er en alvorlig arbeidskonflikt. Det gjør vi best uten støy i media. Vi ønsker å få våre medlemmer tilbake på vingene slik at de får flydd passasjerene ditt de skal, sier Arve Sigmundstad hos Parat til Nettavisen.

- Vi får opplyst at det er Parats krav om 110 nye stillinger, som er det som gjør at dere ikke finner en løsning. Stemmer det?

- Dette er en påstand som ikke medfører riktighet. Det er fremdeles flere utfordringer som gjenstår, hvor det sentrale punktet et sikre en juridisk løsning som gir våre piloter den nødvendige jobbsikkerhet. De øvrige punktene tror jeg vi vil finne løsning på, om vi lander en enighet i hovedspørsmålet. 

150.000 og stigende
Streiken har hittil rammet rundt 150.000 passasjerer. Forhandlingene fortsetter mandag, men ikke nødvendigvis ved at de møtes fysisk.

- De kan pågå i form av telefon og epost, sier informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian til Nettavisen.

Ettersom partene fortsatt står steilt mot hverandre, er det ikke usannsynlig at titusenvis nye passasjerer vil bli rammet tirsdag. Selskapet har også varslet at det kan komme nye permitteringer dersom streiken vedvarer.

- Ikke britisk utflagging
Mandag har det også vært mediespekulasjoner om at Norwegian vil bli britisk, gjennom selskapet Westforce Aviation, men det skal ikke medføre riktighet.

Derimot får selskapet på denne måten blant annet tilgang til nye destinasjoner, da Norge ikke har avtaler med alle land, noe som gjør at Norwegian per nå ikke kan fly i deres luftrom.

- UK og Gatwick er et satsingsområde for Norwegian og der vi vokser mest for tiden. Vi trenger tilgang til bilaterale avtaler mellom land og regioner som for eksempel Sør-Afrika og land i Asia. Så det er riktig at vi jobber med dette. Det har ingenting med USA å gjøre, sier kommunikasjondirektør Anne-Sissel Skånvik til Nettavisen.

Lik oss på Facebook og for mer ferske nyheter og friske meninger:

Her kan du se hvilke flyruter som er rammet mandag: Disse Norwegian-avgangene er kansellert

Rapporter om feil i artikkelen

Mest sett siste uken

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere