NA24.no

Helsedirektoratet brukte 46 millioner på PR-tjenester

Illustrasjonsbilde.
Illustrasjonsbilde. Foto: Aas, Erlend (SCANPIX)
Sist oppdatert:
Helsedirektoratet brukte 46 millioner kroner på innleide tjenester over tre år fra 2011 til 2014.

Offentlig sektors bruk av eksterne PR-tjenester stiger, ifølge bransjeorganisasjonen KOMM. Det skriver Dagsavisen.

I et dokument Dagsavisen har fått tilgang til kommer det frem at Burson-Marstellers tre «største eller mest betydningsfulle» klienter, ut ifra verdi på oppdrag, i 2013 var de tre offentlige bedriftene Helsedirektoratet, Statnett SF og Statens vegvesen.

Leder av PR-bransjeorganisasjonen KOMM, Morten Woldsdal, mener bruken av PR-tjenester blant offentlige selskaper stadig øker.

– Vår statistikk viser at 15 prosent av våre medlemmers kunder er offentlige, men alle byråene er ikke organisert hos oss og det er frivillig å svare på våre spesifiserte undersøkelser. Jeg tror det reelle tallet ligger på rundt 20 prosent, sier han til Dagsavisen.

Over en periode fra januar 2011 til desember 2013 har Helsedirektoratet hatt en rammeavtale med Burson-Marsteller på 30 millioner kroner for å bistå i nasjonale kampanjer og drive medietrening. Det gjorde dem til Burson-Marsteller klart største klient av de tre offentlige selskapene. Over samme treårsperiode har Helsedirektoratet brukt totalt 46 millioner kroner på innleide PR– og konsulenttjenester. I tillegg til Burson-Marsteller hyret de også inn Dinamo, Gambit, Axxept og Agendum.

– Vi er en av de offentlige aktørene som driver mest med kampanjer, sier Liv Dalen Tennøe, fungerende kommunikasjonsdirektør i Helsedirektoratet til Dagsavisen.

Burson-Marsteller har bistått i blant annet anti-røykingskampanjer og kampanjer knyttet til kosthold og ernæring. Pengene har blitt benyttet til produksjon av reklamer og informasjonsmateriell, i tillegg til medietrening og foredrag. 

Rapporter om feil i artikkelen

Mest sett siste uken

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere