NA24.no

Hemmeligholder nye luksusbutikker i Oslo

Foto: Privat (Privat)
Sist oppdatert:
Oslo vil snart bli et mekka for luksusdyr.

Etter flere år med hardt arbeid er det nå kun uker til partner Carl Erik Krefting og motedirektør Mari Hektoen, i Søylen Eiendom, er ett skritt nærmere drømmen om å gjøre området rundt Karl Johans gate i Oslo om til Norges mest lukseriøse motedistrikt.

I begynnelsen av august åpner Gucci i Nedre Slottsgate, mens de velrenommerte motehusene Marc by Marc Jacobs og Bottega Veneta skal etter sigende åpne dørene i september - bare et steinkast unna der de allerede etablerte luksusprodusentene, Mulberry og Louis Vuitton, har sine utsalgssteder.

Krefting og Hektoen har selv forhandlet frem avtaler med motehusene, men Nettavisen NA24 kan avsløre at det stopper ikke her.

- Vi snakker med flere designhus. Jeg kan ikke spesifikt gå inn på hvilke det er, men jeg kan avsløre at vi har flere som er veldig interesserte og man kan forvente at det kommer en del nye designbutikker i løpet av 2014, sier Hektoen, til Nettavisen NA24.

- Nordmenn er veldig kjøpesterke
I området rundt Steen & Strøm og Eger i Oslo eier Søylen eiendom omtrent 40 prosent av handlearealet. Luksusbutikkene i området står ikke akkurat på rekke og rad, men det er allikevel her de aller dyreste butikkene i Oslo sentrum er å finne.

Hektoen mener det er plass til langt flere eksklusive butikker i hovedstaden, og hun legger ikke skjul på at Norge er et svært attraktivt marked for slike aktører.

- Nordmenn er veldig kjøpesterke og man møter en bred, potensiell kundegruppe her. Det er veldig mange som har råd til designvarer om de velger å prioritere det, samtidig som vi har en høy andel av kvinner med fast inntekt, sier Hektoen.

At nordmenn villig bruker penger på luksusvarer er utvilsomt. Louis Vuitton Norge omsatte for svimlende 56,3 millioner kroner i 2011, en økning på nærmere 16 prosent fra året før. Mulberry-butikken gjør det også godt i den Norske hovedstaden og omsatte for nærmere 32 millioner kroner i 2011, en økning på over 66 prosent fra året før.

- De ulike merkevarehusene kjenner også til marked, og de norske kundene, som handler i butikker i utlandet og på nettet. De kjenner til norske bankkort, samt at de har sett tall fra de tre designbutikkene som allerede er etablerte.

Mens mange Europeiske byer å tjene godt på at utenlandske turister med kjøpekraft handler luksusvarer i store kvanta, mener Hektoen at Oslo har et stort, uutnyttet, potensial her. Spesielt kineserne legger igjen store summer når de er på reisefot, og nå håper Hektoen at tilreisende vil åpne lommeboken ytterligere.

- Oslo er per i dag ikke noen shoppingdestinasjon, men med flere av denne type butikker så vil turisthandelen øke veldig, sier Hektoen.

- Foodcourt på Steen & Strøm
Parallelt med og overtale luksusprodusenter til å åpne utsalg i Tigerstaden, ønsker Søylen Eiendom en bedre atmosfære i det eksklusive handleområdet ved å tilby et bredt utvalg av serveringssteder.

- Vi jobber med dette hele tiden. Det er viktig for å skape den riktige atmosfæren. Det kommer en stor foodcourt i kjeller en på Steen & Strøm, samtidig som vi bygger om toppetasjen med store terrasser, sier Hektoen.

For tiden har hun imidlertid full fokus på å legge alt til rette for de tre planlaget butikkåpningene, som er en utfodring i seg selv da designhusene kontrollstyrer hver eneste minste detalj.

- Det er det mest detaljerte prosjektet jeg har vært med på noen gang. Hver minste detalj må godkjennes.

- Gucci har blitt noe utsatt fordi at man ikke har fått alt man skal ha fra Italia. De styrer hele produktet, og er involvert i hver minste detalj. De skal «Gucci'e» det, ler Hektoen.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere