*Nettavisen* Økonomi.

Henges ut som idioter i Sverige

Foto: (Montasje)

Uortodoks stunt før Norges landskamp mot Irland.

17.11.10 12:47

Bakgrunnen for stuntet er å sette fokus på hvilke enorme annonse inntekter de norske mediene går glipp av når nettspillselskaper ikke får annonsere i de norske mediene. At Selskapet kjøper reklameplass i Sverige kommer neppe til å heve noen øyebryn, men at annonsen står på norsk burde få noen til å se på annonsen to ganger.

- Siden vi ikke får lov å reklamere for oddsspillet i norske medier, valgte vi heller å rykke inn annonsen i Sveriges største avis. Vi synes det er rart at to land med samme spillmonopol-lovgiving kan ha så ulike reklameregelverk, skriver Thomas Aakvik, sjef i Betsson Norge, i en melding.

Både Norge og Sverige har statlige spillmonopoler, men praktiserer disse monopolene svært ulikt. I Norge er forbudt for andre spillselskaper enn Norsk Tipping, å reklamere. I Sverige er det fritt frem for andre spillselskaper å annonsere i media etter eget ønske.

På det grunnlaget rykket Betsson i dag inn en helsides annonse i Sveriges største avis, Aftonbladet, med overskriften «Heia Norge.» I annonsen forteller at det er ulovlig å reklamere for nettspillselskaper i Norge, selv om det er lov å spille hos dem. Selskaper ønsker på denne måten, i forkant av dagens landskamp mellom Norge og Irland, å illustrere hvor gammeldags og utdatert det norske lovverket er.

Inntektstap
Det er flere sider ved budskapet til Betsson. Det ene argumentet om at ting som er lov til å benytte ikke er lov å reklamere for er en gjenganger som flere bransjer har brukt før om som med jevne mellomrom dukker opp i den offentlige debatten. Senest rundt EU direktivet om alkoholreklame på TV. Men Sladdingen av Porno, reklame for tobakk og legemiddelindustrien har alle trukket dette argumentet frem i deres kamp mot det norske lovverket.

En tilsynelatende viktigere vinkel her er Betsson vilje til å putte mye penger inn i blant annet breddeidretten som sårt trenger et økonomisk løft.

- Norske medier går glipp av mange titalls millioner i annonse- inntekter ettersom utenlandske nettspillselskaper er blant de største annonsørene, ifølge Betsson.

Nettspillselskapene får heller ikke lov å sponse idrettslag, selv dette er inntekter som kunne vært svært viktige for et idretts-Norge i økonomisk krise.

- Straks norske politikere gjør som sine svenske kollegaer og liberaliserer spillmarkedet, står vi klare med millioninvesteringer i reklame og sponsing her i Norge. Dette vil gi kjærkommende inntekter både til norske medier og idrettslag, sier Aakvik.

Les flere saker på NA24

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.