*Nettavisen* Økonomi.

Hennes og Mauritz-sjefen skuffet over Norge

SVAK: H&Ms norske virksomhet leverte skuffende tall.

Norge trekkes frem som den store skuffelsen av H&M-sjef Karl-Johan Persson i selskapets siste rapport.

31.01.19 23:04

Hennes & Mauritz' norske virksomhet trekkes frem, sammen med USA, som den store skuffelsen i klesgigantens rapport for fjerde kvartal 2018.

- I flere markedet var totalveksten drevet av både fysiske butikker og online. Det inkluderer Kina, India og Russland. Samtidig er andre markeder, som USA og Norge, mer utfordrende, uttaler Karl-Johan Persson i en melding.

Klikk på bildet for å forstørre.

FØLGER MED: Sjef for H&M, Karl-Johan Persson, trekker frem USA og Norge som skuffelsene i kvartalet som gikk. Foto: Fredrik Sandberg/tt (AFP)

Verst av de store

Salget i Norge er ned fire prosent i foorige kvartal, sammenliknet med samme kvartal året før, regnet i norske kroner. Ingen andre store markeder er like mye ned i kvartalet som Norge.

USA, det andre landet som trekkes frem av selskapet i negativ forstand, var ned to prosent i dollar.

Samlet sett vokste H&M hele 12 prosent i kvartalet, fra 50 til 56 milliarder svenske kroner.

Heller ikke for helåret var salgsutviklingen til kleskjempen spesielt mye å skryte av. Salget var ned én prosent i norske kroner, selv om valutasvingninger gjør at den norske virksomheten er svakt i pluss i svenske kroner.

Omsetning for H&M i Norge var 1,2 milliarder svenske kroner i fjerde kvartal og 5,0 milliarder for helåret.

Butikkdød

I rapporten fremgår det ikke hva som gjør det norske markedet utfordrende, selv om klesmarkedet i Norge generelt har slitt den siste tiden med flere konkurser og nedleggelser.

Les også: PM stenger alle butikkene innen lørdag - 302 ansatte mister jobben

Blant annet gikk kjeden PM konkurs i fjor og senest onsdag ble Days like This, en kjede i Varner-konsernet, lagt ned. Varner har også kjeder som Dressmann, Cubus og Carlings.

Les også: Varner legger ned Days Like This - se liste over butikker som berøres

Til Nettavisen medgir H&M at den globale moteindustrien går nå gjennom store endringer, og fjorårets resultat var delvis preget av nedgang i trafikken generelt.

- Vi vet imidlertid at vi fortsetter å ta markedsandeler og har levert bedre enn markedet i 2018 i Norge, samme som vi gjorde i 2017. Dette er vi veldig fornøyd med, skriver Kristin Fjeld i H&M Norge til Nettavisen.

Hun viser til at klesgiganten har lansert flere multikanaltjenester, som Click-and-Collect.

- Vi bygger et globalt selskap med fleksibiliteten til å respondere på den konstante utviklingen vi ser og opplever sterke signaler på at vi er på rett vei, skriver hun.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag