Her deler Olav Thon ut 10.000 kroner til alle ansatte

Tone Teigland har vært på Unger Fabrikker i sju år. Hun jobber med utvikling, men er til stede i kontrollrommet i forbindelse med prøvekjøring av et nytt produkt. Til venstre Snorre Larsen. Hvert år får de bonus fra Olav Thon (innfelt).

Tone Teigland har vært på Unger Fabrikker i sju år. Hun jobber med utvikling, men er til stede i kontrollrommet i forbindelse med prøvekjøring av et nytt produkt. Til venstre Snorre Larsen. Hvert år får de bonus fra Olav Thon (innfelt). Foto: Trond Thorvaldsen/ Berit Roald (Fredriksstad Blad/ NTB scanpix)

– Thon er veldig opptatt av utvikling og nye ting.

02.05.14 08:52

(Fredriksstad Blad) Administrerende direktør Jan Ivar Ruud (53) forklarer nøkternt om fjorårets overskudd på 20,9 millioner kroner som nå er klart:

Eid av Thon

– Du blir genierklært i Norge hvis du greier å drive med overskudd. Men du må faktisk ha overskudd for å greie å investere og drive videre.

Ved juletider dukker Olav Thon gjerne opp personlig på Nabbetorp. Det har han gjort i flere år. Nå i desember ble det delt ut en raus bonus til de ansatte.

– Det ble delt ut 10.000 kroner til hver. De ansatte har fått bonus hvert år de siste åtte årene, men bonusen har variert med bedriftens resultater, forklarer Ruud.

Bedriften på Nabbetorp i Fredrikstad ble grunnlagt i 1922 av Theodor B. Unger. I 1992 kjøpte Olav Thon (90) virksomheten. Han sitter i styret og dukker opp på Nabbetorp med jevne mellomrom.

– Thon er veldig opptatt av utvikling og nye ting. Stagnasjon er starten på en tilbakegang, sier Jan Ivar Ruud.

I årenes løp har det kommet mye skummende såpe fra den tradisjonsrike bedriften, som også har beveget seg inn på helt nye områder.

– Vi leverer også til byggebransjen som skal ha skum i gips og betong. Gipsplatene blir billigere, lettere og isolerer bedre, sier Ruud.

– I tillegg leverer vi til polymerbransjen, sier han.

Fra doblokker til sjampo

Men du finner aldri noen reklame for «Unger-såpa», bedriften er underleverandør for de store aktørene innen alt fra wc-blokker til sjampo. En tredjedel av innholdet i Zalo-flasken kommer fra Unger på Nabbetorp.

– Det er i og for seg riktig at vi har hatt en dobling av resultatet for 2013, sier Ruud og fortsetter:

– Men det hører også med at i 2013 hadde vi et pluss på valuta på nesten fem millioner kroner, noe som har bidratt sterkt til totalen.

Det henger sammen med en svekkelse av krona. Men vi hadde sikret oss godt og kom ut av dette med en pen gevinst.

– Ikke mer enn vi må ha

– Men 20,9 millioner kroner i plussresultat ville vel fått de fleste ledere av bedrifter på samme størrelse til å misunne deg?

– Se på driften. Den gir ikke mer enn det vi må ha for å fornye oss. Vi investerer 11–12 millioner kroner i året. Noen år er det mer. Vi trenger disse overskuddene for å fornye oss. Olav (Thon) tar ut relativt lite fra bedriften, selv om det ble et konsernbidrag i fjor. En annen eier ville tatt ut mer.

– Må ha kompetanse

– Hvorfor blir det suksess?

– Vi prøver å utvikle produkter sammen med kundene. Vi har gjort mye på organisasjonsutvikling. Vi prøver å få hele organisasjonen til å fokusere på kundene og på tilfredse kunder. Vi har brukt mye penger på å kurse de ansatte, i Norge er det hele avgjørende med kompetanse. Vi har også fordel av å være en liten, men uavhengig bedrift som kan gjøre butikk med alle de multinasjonale aktørene.

– Blir det noen nyansettelser?

– Det gjør nok ikke det nå, vi har nettopp ansatte noen. Vi har endret skiftordningen og fått inn en del ekstra bemanning på skift. Vi har fått folk fra både Jøtul og fra Peterson i Moss. Men jeg ser heller ikke at det blir noen nedbemanning.

Les flere saker fra Fredriksstad Blad.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.