Her er Europas sterkeste merkevare

Foto: LOIC VENANCE (Scanpix)

Nokia må seg seg slått av en luksusprodusent.

Den franske luksusprodusenten LVMH (Moët Hennessy Louis Vuitton red anm.) har inntatt toppen av listen over Europas sterkeste merkevarer, som European Brand Institute utarbeider hvert år.

Luksusprodusenten som blant annet eier motehusene Louis Vuitton og Dior, urmerket Tag Heuer, champagneprodusentene Möet og Dom Perignon og Whiskeykjempen Hennessy. Med en samlet merkevareverdi på 27,6 millioner euro.

Tapt minst
Utskiftningen på toppen av listen skyldes dog ikke at LVMHS varemerke går mest frem. Tvert imot er det snakk om at deres Merkevareverdi faller mindre mindre enn konkurrentene

Det eneste skandinaviske innslaget på listen er Bryggeriet Carlsberg, som kommer inn på en 37 plass på eurobrand 2010 listen. Det er et skritt nedover for Carlsberg som har en antatt merkevare verdi på 8,2 millioner euro.

Det ser litt bedre ut for det belgiske bryggeriet InBev som har en merkevare verdi på 23,6 millioner euro og innehar en fjerdeplass på listen.

Man kan dog stille spørsmåltegn ved hva det belgiske bryggeri gjør på listen InBev kjøpte i 2008 det amerikanske selskapet Anheuser-bush og derfor ikke lenger et rent europeisk selskap, men det er kun verdien av den europeiske delen som er tatt med i Eurobrand 2010, står det i undersøkelsen.

Les flere saker på NA24

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.