*Nettavisen* Økonomi.

Her er fotballavtalens akilleshæl

Foto: Svein Ove Ekornesvåg/Scanpix

Alle deler av den mye omtalte norske fotballavtalen er i boks, utenom én ting.

Da Aftenpostens utviklingsdirektør på nett, Stein A. Waagbø, gikk ut med at avisen vurderte å trekke seg ut av fotballavtalen, var dette bare toppen av isfjellet. Dette fikk Schibsted-toppene umiddelbart til å rykke ut for å roe ned gemyttene.

NA24 Propaganda - Norges ledende medienettsted

Sannheten er at frustrasjonen rundt Norsk Toppfotballs salg av fotballavtalen er til å ta og føle på hos medieaktørene. Til alt overmål er ikke hele avtalen ferdig signert, til tross for at avtalen ble behørig presentert for Presse-Norge allerede i sommer . Fotballen har enda ikke bestemt seg for om enkelte kamper skal gå på betal-tv samtidig med websendinger.

Totaltsummen er avhengig av salget
Norsk Toppfotball og Norges Fotballforbund inngikk en avtale med en rekke tv-selskaper, avisbedrifter og energiselskapet Lyse. Da avtalen ble kjent gikk fotballforbundet ut med en verdivurdering av avtalen på 1,2 milliarder kroner. Rekordsummen er imidlertid avhengig av en rekke faktorer.

En av disse er hvor stor omsetning av abonnementer nettavisene klarer å generere. Her er det nemlig en inntektsdeling mellom Norsk Toppfotballs selskap Fotballmedia og nettavisene som ligger til grunn. Hvis web-kampene i avtalen skal kunne sendes parallelt på betal-TV-kanaler, som Canal Digital, vil inntektsgrunnlaget til nettavisene dramatisk forrykkes.

Klikk på bildet for å forstørre.

Fotballforbundets Knut Kristvang sier til NA24 enda ikke har bestemt seg for om de skal godkjenne et videresalg til betal-tv. Det er energiselskapet Lyse, sammen med fotballforbundet, som har rettighetene til å selge rettighetene videre til betal-tv-aktørene. Det åpnes nemlig for at deres fem kamper som skal gå på IP-TV, kan videreselges til en betal-tv-aktør.

-Per i dag er ikke dette spørsmålet avklart, sier fotballforbundets forhandler Knut Kristvang.

- Når vil dette avklares?

- Det vet jeg ikke, sier Kristvang til NA24.

Rettighetene til å sende kamper i sin helhet på nett deles mellom VG, Schibsted, inkludert Aftenposten, Polaris Media, inkludert Adresseavisen og TV2.

Begynner å haste
Det er ingen tvil om at den endelige avklaring rundt fotballavtalen begynner å haste for medieaktørene. Budsjettene for 2009 er i ferd med å spikres, og en usikkerhet rundt konkurransesituasjonen så tett til seriestart er lite heldig.

Seriestarten i Norge er rekordtidlig i 2009, med første avspark 15. mars 2009. Det gir mediehusene kun fire måneder til planlegging av hvor store ressurser som puttes i den mye omtalte fotballavtalen.

DETTE ER MEDIEAVTALEN:

* Lørdagskampen i Tippeligaen sendes på NRK 1. Tidspunktet avklares senere.

* Lyse har retten til seks Tippeligakamper hver serierunde søndag. Norges Fotballforbund og Norsk Toppfotball har her forbeholdt seg retten til å viderelisensiere hovedkampen søndag kl. 20.00. Denne retten har TV 2 kjøpt.

* Mandagskampen sendes, som nå, på TV 2 Zebra.

* Magasinet søndag vil fortsatt gå på TV 2.

* Både TV2 og Schibsted sitter på webrettighetene, live, høydepunkter og klipp for Tippeligaen og landslaget, Schibsted også cup og Adecco og Toppserien.

* Lyse har kjøpt rettighetene til ip-tv.

* NRK har rettighetene til cupen og Adeccoligaen (har forpliktet seg til å sende 30 Adeccoligakamper i løpet av sesongen).

* TV2 har rettighetene til landslaget og Toppserien.

* NRK sender kvalifiseringskampene til Tippeligaen.

* NRK har også fått radiorettighetene.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.