NA24.no

Her er Kates største utfordrer

Hertuginnen av Cambridge har fått en royal utfordrer, i form av prins George.
Hertuginnen av Cambridge har fått en royal utfordrer, i form av prins George. Foto: Mark Graham (Scanpix)
Denne «effekten» er det mange som tjener gode penger på.

Uttrykket «The Kate Effect» (Kate-effekten) har fått godt fotfeste i det engelske mote-vokabularet.

For til tross for at hertuginnen av Cambridge ikke er kjent for å kle seg utelukkende i eksklusive antrekk, men heller plagg fra kjedebutikker, blir gjerne plaggene hun tar på seg utsolgt i løpet av få timer etter hun har vist seg i dem offentlig.

Det er mange eksempler på dette.

Den meste kjente er kanskje den dypblå kjolen av Issa Helayel, som Kate bar da den rojale forlovelsen ble offentliggjort.

Den siste i rekken er en kjole av Diane von Furstenberg, til en verdi av 325 dollar (i overkant av 2000 kroner), som hertuginnen hadde på seg under turneen i Australia, i April i år.

Den knelange kjolen skal ha blitt solgt ut kun åtte minutter etter at bilder Kate iført designkjolen dukket opp på nettet.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Denne kjolen fra Diane von Furstenberg skal visstnok ha fått bein å gå på etter at hertuginnen viste seg i den under Australia-besøket.


Royal utfodrer

Nå snakkes det imidlertid om at Kate har fått en konkurrent i de kongelige rekker - nemlig sin egen sønn, prins George.

Ifølge CNN var det en av Kates fremste fans, eller klesspeidere, Susan Kelley som først identifiserte «The George Effect» (George-effekten).

I likhet med sin mor blir George gjerne kledd i plagg fra kjedebutikker, som for eksempel Gap, og dette skal ifølge Kelley forsterke George-effekten ved at muligheten for å kopiere de kongelige små blir større når antrekkene selges til overkommelige priser.

Men også de mer kostbare plaggene George kler seg i blir utsolgt i løpet av minutter.

Ett eksempel på dette et par dongeribukser fra den britiske designeren Rachel Riley, som prinsen kledte seg i under en offentlig tilstelning i Wellington, 9. april.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Denne dressen fra britiske designeren Rachel Riley skal ha blitt utsolgt på kort tid i de minste størrelsene etter at baby George viste seg offentlig i den.


Hylles for sitt gjenbruk

Men til tross for at både Kate og George tidvis kler seg i dyre designerklær, blir de hyllet for sitt gjenbruk - og valg av klær av den mer rimelige sorten.

Både Kate og George har blitt observert med det samme antrekket ved flere anledninger, og det går ikke langt mellom hver gang de dukker opp i klær fra kjedebutikkene.

Til og med dagen etter sitt eget bryllup kledte Kate seg i en kjole fra kleskjeden Zara - en kjole som for øvrig ble solgt ut i løpet av få dager.

SE FLERE EKSEMPLER PÅ KATE-EFFEKTEN HER:

Hertuginnen av Cambridge bar denne kjolen fra Zara dagen etter bryllupet sitt.

Denne kjolen fra L.K. Bennett skal ha tjent godt på at hertuginnen bar denne saken fra det eksklusive merket under et besøk til Amberley flybase i Brisbane i april.

denne billigkjolen fra Hobbs, som hertuginnen bar under et besøk til Ayers Rock, er en av Kates favoritter og er et klassisk eksempel på gjenbruk.

Talspersoner fra Orla Kiely, som denne kjolen er fra, beskriver etterdønningene på selskapets hjemmesider etter Kates offisielle opptreden i denne, i 2012, som «totalt vanvidd»

Denne kremhvite kjolen fra Reiss, som Kate bar på de offisielle forlovelsesbildene skal ha blitt utsolgt i løpet av minutter etter at bildene ble offentliggjort.

Designeren av denne kjolen fra Danielle Issa Helayel gjorde designeren til en verdenskjendis nærmest over natten.

Denne drakten fra L.K.Bennett, som Kate bar under et besøk til Leicester i mars 2012 ble fullstendig utsolgt.


Rapporter om feil i artikkelen

Mest sett siste uken

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere