NA24.no

Her er Notar-skandalene

(TV 2)
Sist oppdatert:
Eiendomsmeglerselskapet Notar sliter med omdømmet. Sjekk den lange listen over de siste års skandaler.

Tirsdag avslørte TV 2 Nettavisen at Notar i Bergen blir trukket for retten, etter et boligsalg til fire vestlandsfamilier. Familiene kjøpte såkalte nøkkelferdige hus i januar 2005, og boligene skulle være klare for innflytting i juli samme år.

Kjøperne så aldri snurten av husene sine. De sitter igjen med hvert sitt skjøte på mer eller mindre ubrukelige tomter, som vil koste en liten formue å få byggeklare.

Men dette er slett ikke første gang Notar er i hardt vær.

Måtte stenge kontorer
I slutten av januar i år ble to av Notars kontorer i Bergen stengt av Kredittilsynet. Kontorenes bevilling ble inndratt fordi ansatte «grovt og vedvarende har tilsidesatt sine plikter etter eiendomsmeglingsloven».

Ansatte ved Notar Nybygg skal ha kjøpt leiligheter i byggeprosjekter, og solgt disse videre raskt med gevinst. I tillegg skal flere andre ansatte ha deltatt i budrunder for å presse prisene.

Det skal også ha blitt brukt fiktive kjøpere for å få en fulltegning av salgslistene i nye prosjekter. Disse fiktige kjøperne skal ha fått 50.000 kroner hver for å stå på listene, samt en del av gevinsten ved videresalg av leilighetene.

Like etter at Notars kontorer ble stengt, startet kjeden opp en ny gren. Det ble da hevdet at sjefen ved det nye kontoret var en av meglerne som hadde drevet "butikk i butikken".

Skandalen førte til at svært mange av Notars kunder i vestlandsbyen rømte til konkurrerende selskaper.

Mye bråk med forbrukermyndighetene
Omtrent samtidig ble det slått opp i mediene at Notar topper klagestatistikken hos Forbrukerrådet for 2005. Også tidligere år har meglerkjeden ligget på topp.

Sommeren 2004 ble Notar kalt inn til oppvaskmøte hos Forbrukerrådet, for å komme til bunns i hvorfor meglerforetaket stadig topper statistikken. Notar og Forbrukerrådet ble enige om å jobbe tettere i fremtiden , men likevel var de igjen på henvendelsestoppen i fjor.

I 2003 fikk Notar refs for å ha reklamert med at deres boligskifteforsikringer ble anbefalt av Forbrukerrådet. Det viste seg at anbefalingen ikke stemte, og at rådet tvert i mot var svært skeptiske til produktet.

Notar har også vært på topp på Forbrukerombudets klagelister.

Ombudet stoppet i for tre år siden eiendomsmeglerselskapets markedsføring, der de reklamerte med at de var best. Etter at påstandene ikke lot seg dokumentere, måtte Notar stoppe kampanjen.

Forsvunnet gevinst og hacking-anklager
I årsskiftet 2003/2004 vant familien Walther i Kristiansand et hus til 1,3 millioner kroner i en konkurranse Notar arrangerte. Halvannet år etter ventet de fortsatt på huset. Notars samarbeidspartner i konkurransen gikk konkurs før premiehuset ble levert.

Dermed ble familien Walther sittende igjen med en tomt de har kjøpt til ingen nytte.

På tabbelisten er også overføring av en hel eiendom til en kjøper som kun skulle kjøpe en utskilt tomt . Selgeren ble ifølge papirene bare sittende igjen med tomten som i utgangspunktet skulle selges.

I slutten av 2004 ble Notar beskyldt for å hacke Finn.no sine nettsider, etter at meglerkjeden lanserte sitt Supersøk. Finn.no mente at Notar forfalsket deres nettsider, og presenterte sidene som sine egne.

Etter en runde i retten,fikk Finn.no medhold fra Trondheim lagmannsrett i mars 2005.

I juli 2004 fikk Notar refs for å omtale Nordhordland som sentralt beliggende i forhold til Oslo og hovedflyplassen. I realiteten lå huset omtrent 52 mil unna Oslo. Det har også vært medieoppslag om at meglerkjeden har solgt samme tomt to ganger, og at de ble dømt for å ha solgt en leilighet for billig.

Kan skyldes menneskelig svikt
Til tross for mye negativ medieomtale, synes ikke Notar selv at all kritikken er fortjent. Det er ifølge selskapet ikke lett å sette fingeren på hvorfor akkurat de blir hengt ut gang på gang.

- Det er vanskelig å svare på konkret. Men vi har vært den aktøren som har gjort en del endringer i bransjen på generelt grunnlag, og mange har meninger om det, sier informasjonsansvarlig Eivind Rodem til TV 2 Nettavisen.

Rodem påpeker at de er en av de største eiendomsmeglerkjedene i Norge, med mange salg i løpet av ett år.

- Gjennom en slik størrelse kan det skje ting som ikke skal skje. Det er ikke noe vi ønsker, og vi har et system som i utgangspunktet skal ivareta alle punkter gjennom hele salgsprosessen. På generelt grunnlag er det lite feil som skjer, men enkelttilfellene som omtales kan ha vært på grunn av menneskelig svikt, tror Rodem.

Han påpeker at alle slike feil er ordnet opp i.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere