Her er Postens nye storstue

Foto: Nils Midtbøen (Posten Norge)

Østlandsterminalen er klar til å sende ut fem millioner brev og pakker i døgnet.

28.01.10 16:12

Fredag åpnes den nye Østlandsterminalen i Lørenskog utenfor Oslo. Ifølge Posten selv vil det gigantiske anlegget revolusjonere postvirksomheten i Norge.

Lover bedre tilbud
For Postens kunder vil det merkes med et bedre tjenestetilbud og konkurransedyktige priser. Det hevder i alle fall kommunikasjonsdirektør Elisabeth Gjølme.

- Postens Østlandsterminal blir styringsenheten for all postvirksomheten i Norge, og er siste byggestein i omleggingen av terminalstrukturen. Siden 2004 har vi gått fra 32 til 9 postterminaler i Norge.

Verdensledende teknologi
Terminalen har med tomt, byggekostnader, utstyr og maskiner kostet den nette sum av 2,5 milliarder kroner. Hele anlegget vil være på 72.000 kvadratmeter, nærmere 10 fotballbaner. Gjølme kaller anlegget høyteknologisk postindustri, hvor automatisert sorteringen av brev og pakker nå går fra 40 til 90 prosent.

- Postbudene blir mer ute og leveransene ut til våre kunder vil generelt bli bedre, lover hun.

Meningen er at Østlandsterminalen og en ny terminalstruktur vi føre til raskere og mer stabil postlevering i hele Norge. Teknologien som benyttes skal være verdensledende, og vil bidra til å effektivisere postvirksomheten og øke fleksibiliteten.

Kongen starter anlegget
60 prosent av all post i Norge vil bli sortert på den nye terminalen. Det vil si rundt fem millioner sendinger i løpet av et døgn. Full drift skal det etter planen være en gang før 1. april.

Allerede på fredag er H.M. Kongen på plass for å starte anlegget. 1200 gjester er ventet til åpningsfesten, men i alt 2500 mennesker vil ha sin arbeidsplass på Østlandsterminalen når anlegget er i full drift.

Ny terminalstruktur er beregnet å gi oss kostnadsgevinster på rundt en halv milliard årlig. Ifølge Posten vil dette bidra til fortsatt rimelige portotakster, til tross for et kraftig fallende brevvolum.

Har tenkt miljø
Anlegget i Lørenskog er testet og enkelte deler er allerede i bruk. Kommunikasjonsdirektøren håper dette gjør sitt til at terminalen er godt forberedt på volumet som nå skal gjennom sorteringsmaskinene.

Går alt på skinner i løpet av vinteren blir terminalen også en stor miljøgevinst.

- Ved å kutte ned terminaldriften fra 32 til 9 anlegg kutter vi drastisk på interntransporten. Brevsentralen som nå avvikles ved Oslo Sentralstasjon gjør at trafikksituasjonen i sentrum av hovedstaden blir bedre. Vi legger ikke skjul på at Oslo-trafikken har vært krevende. En beliggenhet ved E6 er en fordel for oss, forklarer Gjølme.

Terminalen er også bygget med stor vekt på miljøeffektive løsninger. Nærmere 60 prosent av terminalens energibehov til oppvarming dekkes av fornybar energi fra systemløsninger med varmepumper og energilagring i grunnen.

HTML EMBED
video_embed(12974);

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.