NA24.no

Her er verdens dyreste reklamer

Sist oppdatert:

Til helgen er det igjen duket for Superbowl, den største kampen i amerikansk fotball. Det er ikke bare på banen det går hett for seg, men også blant annonsørene.

Hele fire millioner dollar, eller nærmere 25 millioner kroner, må man punge ut med for å vise en 30 sekunders reklamesnutt under kampen, ifølge AdAge .

Store merkevarer som Budweiser, Coca-Cola, Pepsi, Audi, Volkswagen og H&M legger alle penger på bordet til tv-kanalen Fox for å vise logoen for det amerikanske folk.

Super Bowl har nemlig blitt TV-begivenheten der reklamene nesten står mer i fokus enn selve sendingen, og med en prislapp på cirka fire millioner dollar for 30 sekunder er det ikke rart annonsørene legger mye kjærlighet og tanke i reklamesnuttene de sender.

Over 100 millioner amerikanere er benket til TV-en for å overvære det største i amerikanske idrett.

Superbowl-dagen er den nest største matforbruksdagen i USA etter Thanksgiving, og i 2011 så hele 111 millioner i snitt kampen.

Merkevareselskapene bruker ikke bare mye penger for å vise reklamesnutten, men de legger også store ressurser i selve produksjonen av snutten. Store Hollywood-stjerner hyres inn.

Blant annet skjønnheten Scarlett Johansen som skal få litt futt i det amerikanske folk, i hvert fall få dem til å kjøpe brusmaskinen Sodastream.

I Norge vises kampen på Viasat 4 og Viasat Sport.

Se mange av reklamesnuttene og de fem mest delte av Superbowl-reklamene ved å trykke på pilene

Volkswagens reklame:

Se neste reklame ved å trykke på pilene

KIA sin reklame:

Se neste reklame ved å trykke på pilene

Toyota sin reklame:

Se neste reklame ved å trykke på pilene

Sodastream sin annonse:

Se neste reklame ved å trykke på pilene

Den femte mest delte videoen av SuperBowl-reklamene:
Fast and Furious 6: Big Game Spot

Se neste reklame ved å trykke på pilene

Den fjerde mest delte videoen av SuperBowl-reklamene:
Ram Trucks: Farmer

Se neste reklame ved å trykke på pilene

Første pallplass av de mest delte videoene av SuperBowl-reklamene:
Tilfaller Budweiser og deres Brotherhood.

Se neste reklame ved å trykke på pilene

Den nest mest delte videoen av SuperBowl-reklamene:
Er Budweisers hyllest til angrepet 11. september 2001.

Se neste reklame ved å trykke på pilene

Den mest delte videoen av SuperBowl-reklamene:
Volkswagens The Force er delt over 5,2 millioner ganger.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere