Her går pengene til mat

Foto: Lier, Gunnar (SCANPIX)

To selskaper har milliardinntjening på norske matvarer.

To norske kjemper innen produksjon av mat og matbutikker har levert resultater onsdag. Felles for begge er en oppgang i både resultat og inntekter.

Ut fra resultatene er det ingenting som tyder på marginpress i norsk matvarebransje.

Over milliarden i første halvår
Tallene fra NorgesGruppen viser fortsatt positiv utvikling. Selskapet står bak matbuttikker som Kiwi, Joker Meny og Ultra.

Driftsinntektene til NorgesGruppen i første halvår 2011 ble 28,211 milliarder kroner, opp fra 26,796 milliarder kroner i samme periode i fjor. Dette var en økning på 5,3 år prosent. Driftsresultat før avskrivninger (EBIT) ble i samme periode på 1,137 milliarder kroner, noe som var en oppgang på 8,4 prosent fra samme kvartal i fjor.

Resultat før skatt bedret seg med 7,3 prosent for NorgesGruppen i første halvår, til 1,001 milliarder kroner.

Sterkt fra Tine
Også matvareprodusenten Tine leverer knalltall.

Omsetningen i andre kvartal ble 4,918 milliarder kroner, noe som er en økning på 6,6 prosent sammenlignet med samme periode i 2010. Driftsresultatet ble 380 millioner kroner, og er en reduksjon på 6 millioner kroner fra 2010. Korrigert for engangseffekter, økte driftsresultatet i første halvår 2011 med 42 millioner kroner sammenlignet med 2010.

Forbedringen skyldes i hovedsak effektiviseringstiltak i datterselskapet Diplom-Is.

- Pågående investeringer i ny meieristruktur innebærer omfattende omlegginger i 2011 og 2012, noe som vil gi utfordringer for TINEs drift. Investeringene vil imidlertid gi TINE et betydelig løft gjennom økt effektivitet i produksjon og distribusjon. Den nye strukturen vil også gi TINE et godt grunnlag for framtidig vekst innen konsernets kjerneområder, skriver Tine i sin kvartalsmelding.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.