*Nettavisen* Økonomi.

Her hopper hunden ned hele døren

I jakt på snacks. Her kan du se årets Super Bowl-reklamer.

07.02.11 13:22

Her er de ti reklamesnuttene som har høstet mest applaus i etterkant av årets Super Bowl.

Super Bowl er uten tvil den største tv-begivenheten i løpet av året i USA. Det er ingen andre årlige begivenheter som er i nærheten av å få oppmerksomet av like mange øyeepler som Super Bowl, som natt til mandag ble sendt på NRK.

Det blir lagt ned mye tid og penger i disse reklameinnslagene. Allerede i 1995 passerte prisen for 30 sekunders reklametid en million dollar. Og i 2000 passerte prisen to millioner dollar. I år ligger prisen for å få sin del av oppmerksomheten på rundt tre millioner dollar for 30 sekunder.

Vi har tatt en titt på de ti reklameinnslagene som har høstet mest applaus i forbindelse Super Bowl sendingen.

I år var det bilprodusentene som kanskje hadde satset hardest på reklameplass. Hele fire av de ti mest spilte reklame spotsene var fra bilprodusenter. Til og med tyske Volkswagen hadde spesiallaget en Star Wars-inspirert reklamesnutt i anledning årets amerikanske tv-høydepunkt.

Volkswagens reklamefilm ser du her

HTML EMBED

Men likevel er det de amerikanske bilprodusentene som får det meste av plassen. De har også fordelen av å kunne ha med seg amerikanske kjendiser på laget. Chrystler har laget en ny bil til luksussegmentet og fått med seg rapperen Eminen til å promotere den i forbindelse med årets begivenhet.

Se Chrystlers innslag her

HTML EMBED

En av Chrystlers motstandere i kampen om de amerikanske bilkundene, Chevrolet, hadde ikke med seg en kjendis på laget. Derimot spiller de tungt på barns mange utrolige påfunn og en bil som kan brukes i de mest utrolige situasjoner.

Her er Chevrolets reklamefilm

HTML EMBED

Og der det er biler er det også bildekk. Dekkprodusenten Bridgestone er selvfølgelig med på leken og har fått laget denne snutten tilårets super bowl.

Bridgestones bidrag ser du her

HTML EMBED

Men bilprodusentene er langt ifra den eneste næringen som var representert i kampens mange reklamepauser. Også snacks og leskedrikk produsentene ville at publikumet skulle se akkurat deres produkter. Ikke uventet hadde chipsprodusenten Doritos innslag på sendelisten, to stykker faktisk. Begge med humoristiske undertoner.

Se begge innslagene her. Bidrag én

HTML EMBED

Bidrag to

HTML EMBED

Og selvfølgelig er Coca Cola med på leken. Der det er et stort publikum, er Coca Cola på banen og alltid med reklameinnslag.

Her er Coca Colas reklamesnutt.

HTML EMBED

Snickers er også med i line-up'en og de har fått med seg Rosanne Barr på laget. De spiller som vanlig på den lille sultfølelsen.

Her er Snickers reklamefilm

HTML EMBED

Av de ti reklamefilmene som har høstet mest applaus i diverse medier før selve Super Bowl er det bare kun to som ikke hører til bil eller snacks. Den som står øverst på listen av de to er netbutikken Bestbuy, som har fått med seg Ozzy og Sharon Osbourne til å fronte deres virksomhet.

Her er reklamefilmen

HTML EMBED

Og nederst på topp ti-listen finner vi faktisk ett rekrutteringsbyrå. når det er på tide å komme seg opp og frem her i verden, så er det visst de du skal kontakte.

Her er reklamefilmen deres

HTML EMBED

Green Bay Packers vant forøvrig oppgjøret 31 - 25 mot Pittsburg Steelers.

Les flere saker på NA24

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.