NA24.no

Her jekkes prisen opp for alle som har billigst strøm

Sist oppdatert:
Tror du strømavtalen din fortsatt er billigst?

Nettavisen NA24 skrev i forrige uke uken om strømbransjen, som der aktører etter egne utsagn gjør sitt ytterste for å forvirre kundene. Ifølge bransjens egne aktører finnes det såkalte «lynavlederprodukter», som først og fremst er laget for å fremstå bra på prisoversikter.

I saken uttalte markedssjef i Gudbrandsdal Energi at enkelte produkter som topper pristestene, tjener ikke selskapene penger på.

- En kan jo ikke det. Prisen dekker jo ikke kostnadene for elsertifikatet en gang. Og når en kunde har hatt et sånt produkt i noen år, er det ikke urimelig at man kan tjene noen kroner på dem, sa Jan Jansrud.

Han avviste samtidig at de overførte abonnenter til dyrere abonnementer.

Les også: Denne reklamen forteller ikke hele sannheten

Opplever at produktet blir dyrere

Etter at vi publiserte saken har Nettavisen NA24 fått en rekke tilbakemeldinger fra kunder som forteller at de ikke har blitt overført til andre produkter, men at de derimot har opplevd at produktene har blitt vesentlig dyrere over tid.

- Jeg inngikk Kvitfjell World Cup Spot midt på sommeren 2012, og fastbeløpet var da 38 kroner i året. Avtalen ga meg et påslag på 0,19 øre/kWh. Et halvt år seinere var prisen steget til 120 kroner i året. Midt på sommeren 2013 var prisen økt ytterligere, slik at jeg nå betalte 204 kroner i året, skriver en leser.

En annen leser forteller at han flere ganger har måttet bytte produkt hos Gudbrandsdal Energi, etter at prisene er jekket opp. Han forteller at han opplever at selskapet lanserer nye produkter som er billigst, samtidig som gamle produkter blir vesentlig dyrere.

Jekker opp prisen kraftig

En titt på Konkurransetilsynets nettsider tyder på at dette er noe som igjen nettopp har skjedd. Produktet «Kvitfjell world cup variabel» var en av de aller billigste strømproduktene på markedet gjennom fjoråret. Rett før nyttår har produktet derimot fått en kraftig prisstigning sammenlignet med sine konkurrenter.

Samtidig har selskapet lansert et nytt produkt, «NM Ski Gålå 2014», som ser ut til å legge seg på samme prisnivå som der det gamle abonnementet skulle ligget med tanke på markedsutviklingen.

Reagerer

Dermed har selskapet fortsatt et av de billigste produktene på Konkurransetilsynets oversikt, samtidig som eksisterende kunder har fått et dyrere produkt.

I et svar fra selskapets kundeservice Nettavisen NA24 har fått tilgang til, skriver selskapet følgende: «Dersom du ønsker å endre produkt, gjør du det på din kundeside.»

- Dette er en tvilsom måte å behandle kunder på, sier leseren.

Jan Jansrud Gudbrandsdal Energi

- Taper fortsatt penger på produktet

Jan Jansrud i Gudbrandsdal Energi forklarer endringen slik:

- «NM ski Gålå 2014»-produktet ble innført etter at vi inngikk en samarbeidsavtale med arrangementskomiteen for NM for seniorer som avholdes på Gålå i slutten på mars. NM-arrangementet gir begge parter god profileringseffekt. Planen med dette produktet fra vår side var å holde en skarp pris fram mot NM. Produktet har pr. dato negativ margin, forteller Jansrud.

- «Kvitfjell WC produktet»-er justert opp til 39,40 øre per kWh, som fremdeles er en god pris. Vi hadde negativ margin på dette produktet i hele fjor, og produktet har hatt negativ margin de siste to ukene. Etter vårt syn en meget god pris på begge produkter, sier Jansrud.

Jansrud mener samtidig at oversikten fra Konkurransetilsynet ikke gir det hele bildet.

- Som tidligere nevnt har vi valgt å ha alle våre produkter innmeldt til Konkurransetilsynet og alle våre kunder kan være sikre på at de har den prisen som er oppgitt her. Dette i motsetning til andre aktører som har individuelle priser til sine kunder og de prisene som er på Konkurransetilsynets prisliste er da kun for nye kunder. De kverner i tillegg kundene over på andre og dyrere produkt hvis kunden ikke etablerer eFaktura og avtalegiro. Det virker som pressen synes detter ok og unnlater å skrive om det.

- En rangering ut fra prisene oppført på Konkurransetilsynets liste forteller ikke den fulle og hele sannheten uten at Nettavisen opplyser sine lesere om dette, avslutter Jansrud.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere