NA24.no

Her kommer det nye hurtigladere for elbiler


Mange av de nye ladestasjonene kommer i Oslo og Akershus, der nesten halvparten av landets elbil-eiere bor.
Mange av de nye ladestasjonene kommer i Oslo og Akershus, der nesten halvparten av landets elbil-eiere bor.
Sist oppdatert:
Neste skal det bygges nærmere 80 nye stasjoner for hurtigladere.

Grønn Kontakt og samarbeidspartnere som Statoil Fuel & Retail og Renault skal gjennomføre en storstilt utbygging av hurtigladere for alle typer elbil i 2016.

Utbyggingen starter i mars, og vil først og fremst fokusere på de viktigste hovedveiene og de største byene.

- Vi er allerede godt i gang med planleggingen. Intensjonen vår er å få opp nærmere 80 hurtigladestasjoner fra mars til november neste år, noe som tilsvarer cirka to stasjoner hver eneste uke. Dette er et stor investering som i all hovedsak vil realiseres uten offentlig støtte, sier Ole Henrik Hannisdahl, daglig leder i Grønn Kontakt, i en pressemelding.

Her kommer laderne
Om kort tid åpner de to første Grønn Kontakt-laderne på Statoil-stasjoner. Disse vil være på Statoil Seljord langs E134, og Statoil Kjerlingland ved E18 Lillesand. Sistnevnte Statoil-stasjon åpner i januar.

I løpet av våren vil Grønn Kontakt også etablere hurtiglader på Statoil Hervakrysset ved Gardermoen. Deretter vil det gå slag i slag med målsetting om flere nye hurtigladere i og rundt Oslo, Bergen, Stavanger, Trondheim og Bodø. I tillegg vil også følgende veistrekninger prioriteres:

-E18
-E6
-E39
-E16
-E134

En hurtiglader kan levere opptil 50kW effekt. En typisk hurtiglading tar mellom 15 og 30 minutter, og gir 50-150 kilometer rekkevidde avhengig av biltype. Prisene kommer til å ligge på 2,50 til 3 kroner per minutt.

Kartet hvis hvor de nye ladestasjonene for elkjøretøy kommer neste år.

Rapporter om feil i artikkelen

Mest sett siste uken

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

Våre bloggere