NA24.no

KRYSSET UT: Disse bildene henger på en korridorvegg hos sportsgiganten XXL i Tromsø. Bilder av varehusets lokale konkurrenter. Konkurrentene som er lagt ned, er krysset ut
KRYSSET UT: Disse bildene henger på en korridorvegg hos sportsgiganten XXL i Tromsø. Bilder av varehusets lokale konkurrenter. Konkurrentene som er lagt ned, er krysset ut Foto: Ole Åsheim

Her markerer XXL konkurrentenes undergang

Sist oppdatert:
Dette er veggen som XXL-kunder i Tromsø ikke ser: Med fotos av butikkens konkurrenter i byen. To av bildene er markerte med et stort svart kryss.

Det er bildene av to Intersport-butikker, som er lagt ned etter at XXL kom til byen, skriver Nordlys .

Bildene henger på en vegg inne på kontorene på XXLs store varehus på Langnes i Tromsø.

De henger der helt åpent. Kan sees av alle som besøker kontorene. Som Nordlys gjorde.

– Hun er på kontoret, følg med meg, sa en blid XXL-ansatt, da vi presenterte oss som Nordlysreportere i butikken, og forklarte at vi ønsket et intervju med daglig leder.

Trofevegg
Den ansatte tok oss gjennom en åpen dør innerst i varehuset. Til kontoravdelingen. Vi passerte veggen med de bemerkelsesverdige bildene.

På samme vegg hang flere plastposer med logoen til den argeste og nærmeste konkurrenten, G-Sport. G-Sportposene var sirlig limt opp, og merket.

På hver pose, med sprittusj, er det skrevet datoer fra siste måned med stor skrift. Og navn på XXL-ansatte, som har lykkes i å overtale kunder til å levere tilbake varer de har kjøpt på G-sport – og heller valgt å legge penger igjen hos XXL.

Mest lest hos Nettavisen nå:

Flere kilder bekrefter overfor Nordlys at dette har skjedd og skjer: Tilfeller der kunder som kommer inn på XXL med G-Sportpose i hånden, blir oppfordret om å levere tilbake varene som er kjøpt hos G-Sport, med løfte om å få varen billigere på XXL.

Noen kilder forteller også om tilfeller der ansatte på XXL selv har levert varene tilbake til G-Sport, på vegne av kunden.

Respektløst
Disse forretningsgrepene skaper reaksjoner i bransjen.

– Skuffende og respektløst, sier Frank Myrvoll, daglig leder for Intersport i Tromsø sentrum. Han var tidligere leder for butikken på Stakkevollan. Inntil de stengte tidligere i år. Nå står lokalene tomme.

Han har lite til overs for XXLs metoder i kampen mot konkurrentene i Tromsø-regionen. – Helt usmakelig, sier en annen aktør i byens butikkverden. Han sier han aldri ville jobbet for noen som gleder seg over andres ulykke.

Hallaisen
XXLs konkurrenter i Tromsø beskriver en sportsbransje i byen som alltid har hatt en god tone – og som til og med har lånt varer hos hverandre ved behov. Og som gjerne stikker innom for en kopp kaffe hos hverandre. XXL er ikke med i det varme vennskapet.

– Hadde vi gått inn på XXL og sagt hallaisen, ville vi neppe blitt møtt med kjærlige blikk, sier en aktør i bransjen i Tromsø.

Slår negativt tilbake
Markedsdirektør Kjetil Hans Løken i Gresvig AS, som eier G-Sport-butikken på K1, bekrefter at de kjenner til at XXL har oppfordret kundene til å bytte inn varer på denne måten.

– Vi har ikke opplevd noe som er ulovlig, men vi kjenner til at konkurrenten benytter seg av tiltak som ikke alltid oppleves like profesjonelt. Imidlertid tror vi dette oftest slår negativt tilbake på de som benytter seg av slike virkemidler. Vi kommer ikke til å benytte lignende tiltak, da det ligger utenfor vår profesjonelle standard, sier markedsdirektøren i Gresvigs divisjon for sport.

XXLs konsept
Konsernsjef i XXL, Fredrik Steenbuch, opplyser at det å henge opp bilder av konkurrentene er en del av kjedens konsept.

– Det finner du overalt hos oss. Når vi åpner et nytt varehus, har vi bilder av konkurrentene våre i området, som en reminder. For å minne oss om at vi må være på tå hev i konkurransen, hver dag.

Steenbuch bekrefter at det er tilfeller der XXL-ansatte oppfordrer kunder om å bytte inn varer de har kjøpt hos konkurrenten G-sport på K1 i Tromsø.

Gjøre dealen
– Vi oppfordrer våre kunder til å gjøre dealen, eller handle der det er best og billigst. Det er knallhard kamp om kundene. Det finnes vel ikke en eneste kunde i Tromsø og omegn som ville gått og byttet varer, hvis det ikke var et bedre kjøp hos oss.

– G-sportposene som henger på veggen inne på XXLs kontoravdeling i Tromsø, hva er det for noe?

– Dette er ikke et konsept i XXL-kjeden, og jeg har ikke selv sett veggen. Men jeg antar posene er en markering av tilfeller der vi har klart å vise våre kunder at vi er billigere, og da har kundene valgt å gå å bytte. Dette bidrar også til å stimulere konkurransekraften blant de ansatte. Selv om dette ikke er et konsept hos oss, er dette ikke meg imot. Jeg står hundre prosent bak våre folk i Tromsø.

– Noen vil hevde at dette ikke er helt i samsvar med god forretningsskikk?

– Det kommer an på hvordan du formulerer det. Men jeg er helt enig, jeg, det er ganske tøft gjort. Men vi utfordrer jo faktisk kundene til å handle der de finner det best og billigst. Det er det vi gjør.

Ingen utfordret hverandre
– Jeg skal fortelle deg en ting; før XXL var sportsutstyr i Norge dyrt. Det var fordi ingen utfordret leverandørenes priser, ingen utfordret hverandre på en skikkelig måte. Det XXL har gjort, er at vi tar prisene på sportsutstyr ned. Det blir mye billigere for folk å gjøre ting som faktisk er helsebringende, og innholdsrikt i fritiden, sier XXL-sjefen på telefon fra Sverige.

Tidligere denne uka åpnet nemlig den norske kjeden varehus nummer 7 i vårt naboland.

Skriker og klager
– Her skjer akkurat det samme som da vi etablerte oss i Norge og i Tromsø. Nå raser prisene i sportsbransjen. Konkurrentene går ut og skriker og hyler og klager. Jeg vil si at de bør skamme seg over å ha kjørt sånne råtasspriser i alle år, når vi kommer inn og så enkelt viser hvor billig det bør være, framholder Fredrik Steenbuch.

Han skryter av sine folk i Tromsø. Han sier at varehuset i byen leverer noen tall som er helt fantastiske. Helt i øvre sjikt i XXL-kjeden når det gjelder resultater og markedsandeler i forhold til forventninger.

Hard kamp
Kampen om kundene har hardnet til i Tromsø-regionen etter at XXL etablerte seg i Tromsøs nyeste kjøpesenter K1 for snart ett år siden. Det er nye fakter. Og nye holdninger. Tøffere holdninger. Og tøffere skal det bli.

I november får XXL en ny nabo i Tromsø. Erkerival G-Max, som er Gresvig-konsernets stormarkedskonsept, etablerer seg på Jekta den15. november. Som mottrekk til XXLs satsing i Tromsø-regionen. Da kan det bli høy puls og harde taklinger i området.

Lederen for varehuset G-Max i Tromsø, Christian Klo, har i media allerede lovet å knuse XXL.

Sandkassenivå
Priskrigen mellom de to kjedene har gått hardt for seg andre steder i landet. Da G-Max åpnet ny butikk et minutt over midnatt i Moss i august, ble det krig. På sandkassenivå: XXL satte opp telt rett foran G-Maxkøen for å kapre kunder.

Dagen etter svarte G-Max med å parkere en varebil med G-Max-logo rett ved teltet. Beskyldningene haglet.

Ifølge et oppslag i Dagens Næringsliv tidligere i år, bombarderer sportsgigantene Gresvik og XXL Forbrukeombudet med klager på hverandre, og anklager om feil og brudd på markedsføringsloven.

NM i rabatter
Klo tror ikke det kommer til å gå like ellevilt for seg her nord. Men konkurrenter i bransjen tror det kommer til å bli temmelig vilt.

– Vi kommer til å få se et norgesmesterskap i rabatter. De har jo begge (XXL og G-Max) sagt at de er ute etter hverandre, sier en aktør i sportsbransjen i Tromsø.

Professor Kåre Skallerud ved Handelshøgskolen i Tromsø mener metoder som å oppfordre kunden til å levere tilbake varer kjøpt av konkurrenten, og oppslag med bilder av konkurrentene, representerer noe nytt i byens butikkverden.

I krig er det tillatt
– Jeg er ikke jurist, men jeg tror nok at dette er innenfor det tillatte. Dette er en tydelig effekt av konkurransen i bransjen, og helt parallelt med det vi har sett i dagligvarebransjen.

– I krig er mange ting tillatt. Her er det tøff konkurranse, og det er de sterkeste aktørene som har definisjonsmakten, sier Skallerud.

Litt utilpass
En kilde Nordlys har snakket med, som har vært på opplæringssamling for nye ansatte på campingplassen i Finnskogen som eies av XXL, beskriver kursingen som offensiv og hard.

– Jeg følte meg litt utilpass med måten vi ble forberedt til å selge. De vil ha vinnere og det var det de stresset oss på hele tida, sier kilden.

En tidligere ansatt i XXL-systemet sier vinnerkulturen står sterkt i XXL.

– Det er en kjede som tar konkurransen og sporten i det på alvor. De ansatte bevisstgjøres om konkurrentene i bransjen. Det er et fokus internt på å ta salg fra konkurrentene.

Vinnere dyrkes
Vinnerkulturen dyrkes fra topp til tå. Målet om å ta salget, er et begrep i kjeden, sier kilden. Og det er nettopp vinnere XXL jakter på:

” Du elsker å vinne, hater å tape” står det i stillingsannonsene til XXL. – Dette er den nye hverdagen. Det nytter ikke å ønske seg tilbake til gamle dager. Vi må bare finne vår plass, sier Frank Myrvoll i Intersport i Tromsø.

Nå skal Intersport konsentrere seg om området de startet i for mange år siden: Sentrum.

Slanket butikken
De skjønte at sportsgigantene ville komme til Tromsø. Derfor tok karene et grep for å sikre sportsbutikken sin i Hansjordnesbukta. Totto Eriksen og Pål Kristiansen satte butikken på slankekur for å være fit for framtida.

I dag satser de kun på to ting: Sykkel og ski. En rekke sportsvarer ble kastet ut fra MX Sport. Sportsklær, teltutstyr, fjellsko, turutstyr, treningsutstyr og andre varegrupper.

Tøff prosess
– Det var en tøff prosess. De varene vi fjernet sto for en betydelig del av omsetningen vår den gang. Men vi visste jo fra andre steder der XXL og G-Max har etablert seg, at de lokale fullsortimentsbutikkene i sportsbransjen rammes mest. Mens fagbedriftene som satser på nisjer klarer seg, forteller Eriksen og Kristiansen, som etablerte MX Sport i Tromsø for ni år siden.

I dag er de overbevist om at de har gjort det rette. Tross XXL-kjempens inntog i Tromsø for nær ett år siden, har de klart seg bra. Faktisk meget bra.

All-time high
– I juni og juli opplevde vi all-time-high på sykkelsalget, forteller Totto, ikke uten stolthet.

– Hadde vi ikke tatt dette grepet, og bare fortsatt med det sortimentet vi hadde, ville vi ikke vært her i dag, sier de to lokale sportskjøpmennene. De lokale butikkene innenfor sport og fritid i byen holdt pusten da varehuset XXL dundret inn på tromsømarkedet i oktober i fjor. Med sine merkevarer, enorme utvalg innen et bredt spekter – fra baseballutstyr, via sko til jakt og våpen og fokus på lavpris.

To lagt ned
Hva har skjedd så langt? Jo, Intersport, som hadde tre butikker i Tromsø, står igjen med en butikk i sentrum.

Intersport Stakkevollvegen er avviklet som en direkte konsekvens av XXL-etableringen. Intersport på Jekta er lagt ned. Etter avtale med kjedens eier Gresvik. For ikke å konkurrere med hverandre når G-Max gjør sitt inntog.

– Nå skal vi konsentrere oss om sentrum, sier Frank Myrvoll, daglig leder av Intersport i sentrum. Han sier konkurransen merkes på omsetningssiden. Og inntjeningen.

– Vi har justert prisene over hele linja, men vil ikke være med på noen priskrig. Vi må bare finne vår plass.

– Så dere skal heller satse på fagkompetanse og god service?

– Det satser vi alltid på, men å tro at det holder alene, blir feil. XXL har unge og entusiastiske selgere som også har kompetanse på produktene de selger, sier Myrvoll.

XXL-effekten
Svært mange i denne bransjen i byen merker XXL-effekten, men for de fleste er det ikke snakk om noen tsunami. Ikke noe dramatisk. De klarer seg.

Noen klarer seg til og med veldig godt. Særlig de som har funnet sin nisje, og satser målbevisst på det.

– Vi har hatt en omsetningsøkning på 1, 2 million kroner så langt i år. Jeg var litt skeptisk i begynnelsen, og vi merket en effekt de to første månedene etter XXL-etableringen. Men for oss har dette vært en grei opplevelse. Vi har jo ikke de samme varene, forteller Sturla Solhaug, daglig leder på Skandinavisk Høyfjellsutstyr i sentrum.

Våpenforretning
Effekten merkes også litt sør i Storgata, på den tradisjonsrike butikken Andresens Vaabenforretning.

– Det er ikke til å unngå at vi har merket etableringen av XXL. Men vi har opplevd økt omsetning i år. Kanskje er det slik at etableringene på Jekta og K1 på Langnes trekker flere tilreisende kunder til byen. Som besøker flere forretninger, undrer Julie Andresen.

– Vi kan ikke konkurrere på pris, men satser på vår fagkompetanse innen våpen, jakt og fiske, sier hun.

Satser på nye Jekta
På Langnes, i samme bygg som ICA, Sats og Burger King, finner vi butikken Jobb og Fritid.

– Det ville være dumt å si at vi ikke har merket etableringen av XXL. Men det er ikke slik at vi legger oss ned og dør, sier daglig leder og eier Oddleif Johansen.

Tvert imot. Han satser friskt. Skal på en måte nærmere løvens hule nå. De legger ned nåværende butikk på Langnes, og åpner en ny og større butikk på nye Jekta.

Sportssko og gummistøvler
Også skobransjen merker XXLs innmarsj. Men ikke dramatisk. Ikke nødvendig med vernesko, foreløpig.

– Vi kan ikke måle effekten konkret, men det er klart at en del omsetning går over til slike store aktører. Vi merker det spesielt når det gjelder sportssko og gummistøvler. Men vi har gode bein å stå på, og skal være flinkest på det vi gjør og ikke konsentrere oss så mye om det andre foretar seg, sier Håkon Løback Willumsen, som er daglig leder i Tromsø Skotøimagasin som driver flere Skoring-forretninger i byen.

G-Max kommer
Snart kommer en ny stor aktør til byen. G-Max, som er Gresvigkonsernets svar på XXLs stormarkedskonsept.

– Med det og alt det som kommer på nye Jekta, blir det jo en fryktelig overetablering framover. Det blir litt survival of the fittest, mener Løback Willumsen. Stein Otto Ingebrigtsen, daglig leder av Friluftsbutikken AS på K1 i Tromsø, driver butikk vegg-i-vegg med XXL. Det mener han slett ikke er negativt.

– Nei, det trekker flere kunder til senteret.

Han tror han skal overleve, som en liten lokal aktør.

Ren friluftsbutikk
– Jeg har ikke sjans å konkurrere mot XXL på pris. Til tider er det jo billigere for meg å gå inn dit å kjøpe en primus enn å kjøpe fra leverandøren, sier han.

I stedet har han lagt seg på en annen linje: En rein friluftsbutikk. Med særlig godt utvalg innen klatreutstyr. Og andre merker enn det kundene tilbys på XXL.

– Jeg har jobbet i flere fullsortisementbutikker i Tromsø. Det er nok de som sliter mest i møtet med XXL og G-Max, sier Ingebrigtsen, som møtte det han mener er hans vei til suksess på utenlandsreiser.

– Jeg har blant annet reist mye i England. Der så jeg at det var nisjebutikker det gikk i; butikker som har et smalt utvalg og som har spisset seg, sier han.

Merker det i Nordreisa
Sportskrigen i Tromsø er også følbar andre steder i Troms. På Gammen Sport i Nordreisa merker de litt til konkurransen fra XXL i byen. Ikke noe dramatisk, men den er der.

– Vi vet at det er folk herfra som reiser til Tromsø for å handle på XXL. Særlig når det gjelder spesielle pulsklokker, der vi ikke har en sjanse til å konkurrere på pris, forteller Merete Jensen på Gammen Sport.

Tilbake i Hansjordnesbukta i Tromsø, inne på MX Sport, kan vi se at konkurransen fra sportsgigantene skaper forandring. Her er sykler, sykkelutstyr og ski så langt øyet kan se. Ikke noe særlig annet. Et resultat av en målbevisst forvandling.

Forberedt seg i 5 år
– I fem år har vi jobbet for å forberede oss på at XXL og G-Max kommer til byen. Vi laget en strategiplan for å møte denne konkurransen, og har holdt oss til den, forteller eierne Totto Eriksen og Pål Kristiansen, som viser oss rundt i butikken sin.

Nå satser de på sykkel og ski, og bare det. Med vekt på fagkunnskap, service og en stor service- og verkstedavdeling.

– Vi har tro på at det er en riktig strategi å satse på en faghandel. Det er jo ikke alle kundene som springer rundt etter de største rabattene. Mange ønsker fagkunnskap, service og oppfølging. Vi vil ikke delta i et norgesmesterskap i rabatter, som det vil bli når også G-Max kommer til byen.

Har gjort leksen vår
De satser bevisst på å ha nærkontakt med sine satsingsområder. Som generalsponsor er de tungt inne i Lavkarittet, et sykkelritt i Storfjord. De har samarbeidsavtaler med alle skiklubber i området.

– Med de nye store aktørene i bransjen skal vi navigere i et helt annet marked enn tidligere. Vi mener vi har gjort leksen vår. Vi har vært forberedt på det som kommer, sier de to på MX Sport i Tromsø.

Les andre saker fra Nordlys her

Les også disse sakene i Nettavisen:

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere