*Nettavisen* Økonomi.

Hevder han ikke fikk hjelp til å gå på do:  - Måtte gjøre fra meg foran reisende

RASER: Rullestolbrukeren Olly Vaughan Jones er i harnisk over måten han ble behandlet av Norwegian. Foto: Kazuhisa Togo / Flickr / iNews / Skjermdump

Hevder Norwegian etterlot han uten rullestol på flyplassen i Paris og ble nektet hjelp til toalettbesøk.

08.02.19 22:12

Den walisiske rullestolbrukeren Olly Vaughan Jones (35) forteller til iNews hvordan han følte seg glemt av Norwegian på flyplassen Charles de Gaulle i Paris.

Etter at flyet hans fra Buenos Aires ble omdirigert til Paris, på grunn av drone-problemer ved Gatwick, ble 35-åringens fly først stående på rullebanen i fem timer. Morgenen etter skal Jones ha blitt strandet ved terminalområdet uten rullestolen sin, som fortsatt var på flyet.

Jones, som lider av myalgisk encefalopati (ME), hevder han bønnfalte både ansatte fra Norwegian, som han booket reisen fra, og flyplassens tilgjengelighetsteam om hjelp til å gå på do uten å lykkes.

Til slutt så han seg nødt til å gjøre sitt fornødne i offentligheten mens andre reisende bevitnet hendelsen.

Les også: Bagasje på fly - forsinket eller mistet: Dette er rettighetene dine

Måtte tisse på seg

- Alt jeg fikk høre var at jeg skulle få en rullestol om ti minutter, men samtidig måtte jeg mer og mer på do, forteller han til iNews og fortsetter:

- Det er panikkfremkallende når du må på do i offentligheten og ikke har muligheten. Du stirrer på ting og prøver å distrahere deg selv.

Jones beretter videre om hvordan passasjerer i nærheten av han også spurte om hjelp, men alt skal ha falt for døve ører.

- Det kom til det punktet hvor jeg var nødt til å tisse på meg - det var ydmykende, medgir han.

I tillegg hevder waliseren at ansatte fra et annet flyselskap skal ha flirt da han ba om hjelp.

Les også: Passasjerer måtte vente 14 timer på rullebane

Ødelagt rullestol

Etter at Jones endelig fikk en rullestol fra ansatte på flyplassen, fikk han vasket seg på toalettet. Men etter at han hadde kommet seg tilbake til terminalen ble han fratatt hjelpemiddelet.

- Jeg tilbrakte ytterlige tre timer der. Det var ikke noen bevissthet på at når man fjerner rullestolen til en handikappet person fjerner man beina til vedkommende. Det gjør deg så sårbar, forteller han.

Waliseren skal til slutt ha fått igjen rullestolen sin, men oppdaget raskt at hjelpemiddelet var ødelagt flere steder.

Etter å ha «halvveis fikset» rullestolen sin, ble Jones deretter plassert på et hotell i fire dager, med løpende kostnader for både bo og mat, før flyselskapet fikset han et fly til Liverpool.

Les også: Stadig flere stusser over strømregninger og flybilletter

- Gjorde ikke nok

Dessverre dukket ikke den bestilte minibussen opp på hotellet og dermed rakk ikke 35-åringen flyvningen hjem. Dermed måtte han bestille en ny flybillett til Heathrow.

Norwegian betalte i etterkant for både hotell og den ekstra flyvningen, men Jones hevder han kun fikk halvparten av de 26.700 kronene det kostet med reparasjon på rullestolen.

- Men i tillegg til kostnadene vil jeg at flyselskapet skal unnskylde, strekke armene i været og si at«vi ikke gjorde nok her». Hvis feil ikke blir anerkjent, vil det aldri bli bedre for handikappede personer, fastslår han.

En talsperson fra Norwegian forteller til iNews at de ber inderlig om unnskyldning til Jones.

- Vi fikset hotell og prøvde å booke om flyvningen hans fire ganger, som en følge av misforståelser og rullestolproblemer. Som et ledende europeisk flyselskap følger vi alltid EU-forordning 261/2004 om forsinkelser der det er aktuelt, og dekker de utgifter våre passasjerer pådrar seg under disse forhold.

Norwegian opplyser også til nettsiden at de er i samtaler med å betale tilbake maksimalt omtrent 13.500 kroner for rullestolen, som er i tråd med Montreal-konvensjonen.

Nettavisen har vært i kontakt med Norwegian i forbindelse med denne saken, men de har foreløpig ikke svart.

Les også: Forslag om lavere flypassasjeravgift i Norge

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag