NA24.no

Historisk seier for nettavisene

Nettaviser er mer populære enn papiraviser.
Nettaviser er mer populære enn papiraviser. Foto: SSB
Sist oppdatert:
For første gang er det flere som leser nett enn papir.

Aldri tidligere har nettaviser vært mer attraktive.

- Nettavisene har nå definitivt gått forbi de trykte avisene i popularitet, slår Statistisk sentralbyrå (SSB) fast.

Det kommer frem i Mediebarometeret som for første gang viser at papiravisenes nettutgaver klart går forbi papiravisene i popularitet.  

Som alle foregående år var det også en nedgang i lesing av trykte aviser blant personer i alderen fra 9 til 79 år fra 2013 til 2014.

I 2014 leste 49 prosent av befolkningen én eller flere trykte aviser en gjennomsnittsdag, mot 51 prosent ett år tidligere.

I 1997 var andelen papiravislesere på 84 prosent. Stadig flere leser til gjengjeld avisenes Internettsider. Leserandelen en gjennomsnittsdag var 54 prosent i 2014.

Internett har gått til himmels de siden årtusenskiftet.

Helt på nett
Andelen som bruker nett i løpet av en dag har økt mye de siste årene.

Mens andelen var på 85 prosent i 2013, økte den til 88 prosent i 2014. Tiden vi bruker på Internett har også økt, fra 112 minutter i 2013 til 120 minutter i 2014.

- Aldri før har befolkningen brukt så mye tid i gjennomsnitt på internett per dag. Økningen gjelder bare menn, men for alle aldersgrupper unntatt de yngste. Det er 16-24-åringer som er det ivrigste brukerne, med 3 timer og 24 minutter per døgn, skriver SSB.

Les: Milliarder i pressestøtte mens leserne rømmer

Flere så på TV før
Andelen som ser på TV en gjennomsnittsdag var i årevis på i overkant av 80 prosent.

De siste årene har det imidlertid vært en nedgang.

- De siste to årene har andelen holdt seg stabil, det vil si at den var på 74 prosent både i 2013 og 2014. Det har likevel vært en nedgang blant barn og unge. TV-seing via internett, det vil si at man ser på TV-programmer som vises på internett samtidig som de vises i de ordinære TV-sendingene, er foreløpig ingen reell konkurrent til vanlig TV-seing, skriver SSB.

Mens 72 prosent så TV-sendingene på vanlig TV, var det 3 prosent som så sendingene på internett. Tiden vi ser på TV har ikke endret seg siste år. Både i 2013 og i 2014 var gjennomsnittlig TV-seing per dag på 132 minutter, men i forhold til tidligere år har det vært en nedgang i TV-seingen.

Les: Vi lever livet - på nett?

Flere strømmer videoer

Etter at betalte strømmetjenester via Internett har kommet med i undersøkelsen fra 2012, som for eksempel Netflix, har brukerandelen av videomedier økt.

I 2013 var andelen på 15 prosent. Den økte til 22 prosent i 2014.

Hele 60 prosent av disse strømmet betalte videofiler. I aldersgruppen 16-24 år var andelen over 80 prosent.

Rapporter om feil i artikkelen

Mest sett siste uken

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere