NA24.no

Valuta USD 8,08 EUR 9,62 GBP 10,93 SEK 91,28
Oslo Børs 0,76%
Foto: Faksimile (Mediehuset Nettavisen)

Hold deg unna «John Hastings»

Sist oppdatert:
Skred av svindelforsøk på Finn.no.

Når du skal selge noe på internett kan det lønne seg å være kritisk til hvem som kontakter deg.

Svindelforsøkene er mange, og når det gis garantier om forhåndbetaling via seriøse betalingstjenester som Paypal, hender det at folk faller for fristelsen, og blir lurt.

Ett enkelt google-søk kan spare deg for mye penger.

FØLG NA24 PÅ FACEBOOK

Da «Rune» hadde lagt ut sin Mercedes for salg på Finn.no, gikk det ikke lang tid før han fikk en sms av «John Hastings» som var svært interessert i å kjøpe bilen. Han ville ha detaljer om interiør og motor, og ba om at videre kommunikasjon kunne skje på en mailadresse som han oppga i tekstmeldingen.

Dersom varsellampene ikke hadde slått inn, kunne han endt opp med tom bankkonto og uten bil.

Finn-annonsører får slike meldinger stadig oftere.
Finn-annonsører får slike meldinger stadig oftere.

«Hallo.
Jeg er fornøyd med tilstanden til bilen din. Jeg er klar for å kjøpe denne bilen, og vil betale deg gjennom PayPal (www.paypal.com) som er en rask, sikker og pålitelig betalingsmåte, og jeg vil betale paypal-kostnadene i tillegg, og jeg skal ordne med henting og levering av bilen. Vennligst send meg prisen, så vi kan gå videre med betalingen.»

Svært mange annonsører på Finn.no har den siste perioden fått den samme meldingen fra John Hastings, som naturligvis er et alias. Han er en av de mange ”nigeriasvindlerne” på internett, som stadig gjør nye fremstøt for å få deg til å sende informasjon om deg selv.

Ugler i mosen
«Rune», som er advokat, ante ugler i mosen da han leste mailen fra John Hastings.

- Som hovedregel er jeg svært skeptisk når folk sier at de vil kjøpe noe usett. Når noe er for godt til å være sant, så er det ofte det, sier han.

Han sendte likevel tilbake detaljer om bilen. Det gikk ikke mange minutter før han fikk svar tilbake.

«Som jeg skulle ønske at jeg kunne komme for å inspisere og prøvekjøre bilen, men for øyeblikket jobber jeg i utlandet. Jeg er en marineingeniør og akkurat nå er jeg på et skip på Bahamas, så jeg kjøper bilen uten å se den. Jeg betaler med PayPal, og betaler avgiftene i tillegg. Jeg skal ordne med henting av bilen med et eget bud. For å gjennomføre betalingen, trenger jeg følgende informasjon fra deg:

Din PayPal e-mailadresse

Ditt mobilnummer

Endelig pris

Så snart jeg har betalt, og du har fått pengene, vil et bud komme for å hente bilen hjemme hos deg på et tidspunkt som passer for deg. Budet vil også hjelpe til med å signere de nødvendige dokumenter. Ha en fin dag»

«Rune» gikk til slutt lei, og avsluttet dialogen med John Hastings.

«Vær oppmerksom på at jeg ikke kommer til å selge bilen på denne måten. Ikke kontakt meg igjen.»

«Rune» sine erfaringer med svindelforsøk på Finn.no er ikke uvanlig.

Ifølge Finn.no har cirka ti personer blitt offer for svindelforsøk fra utlandet.

Selv om folk flest greier å styre unna slike svindelforsøk, mener han at Finn.no har et ansvar for å advare annonsører mot denne typen virksomhet.

På kundeservice-siden til Finn.no advares det nå mot svindlerne.

«Vi har fått meldinger om at annonsører blir kontaktet av svindlere via SMS. I SMS-ene forteller svindlerne at de er interessert i en handel, og ber om at annonsøren sender en e-post for mer informasjon. Svindlerne kan også be om kredittkortopplysninger via SMS, eller sende deg en lenke til en nettside. FINN.no vil aldri sende en slik melding.»

Les hvordan du kan gjenkjenne svindelforsøkene.

- Denne beskjeden burde stå med tydelig, rød skrift. Før man betaler for en annonse. Deretter burde de beskrive de vanligste fremgangsmåtene til svindlerne, og hva man burde være på vakt for, sier han.

Svekket troverdighet?
Hvorfor tror du at Finn.no ikke advarer tydelig nok mot slike svindelforsøk?

- Jeg har mine bange anelser. De er nok redde for at slike advarsler kan skremme kunder fra å bruke tjenestene deres. De tror vel at det kan svekke deres troverdighet, men jeg tror heller at det er kjempeviktig for Finn å blåse ut slike advarsler, slik at ingen blir lurt som følge av tjenestene deres, sier han

Ansvarlig for forbrukertrygghet Lars Vinden i Finn, sier at de jobber på flere fronter for å sikre sine annonsører mot svindelforsøk.

- Vi kommer til å legge ut flere advarsler om svindelforsøkene i løpet av kort tid. Vi jobber med å få ut info til annonsører og kunder. Vi er i dialog med teleoperatørene for å få stoppet disse tekstmeldingene.

Dette er tingene som du burde være spesielt på vakt for, ifølge Vinden:

Lars Vinden i Finn.no sier de kontinuerlig arbeider for å verne annonsører og kunder mot svindlerne.
Lars Vinden i Finn.no sier de kontinuerlig arbeider for å verne annonsører og kunder mot svindlerne.

- Dersom noen ber deg om å overføre penger først, før de kjøper noe av deg, så er det et tegn på svindel. De sender gjerne en SMS og ber om svar på an oppgitt mailadresse. Hvis avsenderen av tekstmeldingen er et brukernavn, eller et utenlandsk telefonnummer. Hvis noen fra utlandet ber deg sende varen til dem, er det tegn på svindel. Det er få i England og Nigeria som har interesse av å kjøpe en iPhone eller bil i Norge.

Selv om advokaten mener at Finn.no har ansvar for å advare om svindelforsøk, så mener han ikke at de burde betale erstatning til folk som har blitt lurt.

- Til syvende og sist har folk et ansvar for å være aktpågivende og kritisk når man får henvendelser.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere