*Nettavisen* Økonomi.

Høy pris for FPSO-skip

Selskapene innen flytende produksjon av olje må betale dyrt for egnede tankskip til konverterignsprosjekter.

Etter at brorparten av den gamle stortankflåten gikk med i forbindelse med utfasing av 1970-talls årgangene, så har det blitt langt dyrere å kjøpe tankskip for konvertering til flytende produksjonsenheter.

NA24 - din næringslivsavis

Flere år med bonanza i tankmarkedet har ført til en kraftig oppgang i skipsprisene og disse viser fortsatt ikke tegn til nedgang tross et underliggende svakere fraktmarkedet for suezmax og VLCC-tankskip.

Ifølge skipsmeglerhuset Pareto Shipbrokers har den japanske FPSO-spesialisten Modec måttet legge 39,5 millioner dollar på bordet for å sikre seg den 21 år gamle VLCC'ene Shoju. Skipet er på 258.000 dødvekttonn og bygget helt tilbake i 1986.

Mens 1970-talls tankerne fortsatt var å fremskaffe kunne FPSO-selskapene slippe unna med 10-15 millioner dollar for godt egnede tankskip i VLCC-størrelsen, det vil si over 200.000 dødvekttonn.

Klikk på bildet for å forstørre.

Foto: (NA24)

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.