*Nettavisen* Økonomi.

Høyre med gigantisk Twitter-tabbe

Høyre håpet på en hyllest-kampanje. Det gikk ikke helt etter planen.

Motstandere har kuppet Høyres selvskryt.

«Det er 1 år siden valget i dag. Takk til alle som stemte på oss og som er ny regjering. Hva gleder deg mest?»

Slik startet Høyre sin Twitter-kampanje for å få folk til å dele sine gleder av ett år med ny regjering.

Det gikk som det måtte med slike kampanjer: Motstanderene «kuppet» hashtaggen, og brukes nå nær utelukkende til å latterliggjøre regjeringens politikk.

Politiske motstandere jobber hardt for å overgå hverandre i sarkasme.

- Det en vet om kampanjer på sosiale medier er at det er uforutsigbart hvilke reaksjoner man får. Man kan få de ønskede reaksjonene, men det kan like gjerne skje at det snur seg og blir gjort sarkastiske vrier eller det kan føre til at masse negativt kommer frem. Det er rett og slett veldig uforutsigbart, sier Stipendiat Bente Kalsnes ved Universitetet i Oslo til Kampanje.

Lignende kampanjer har tidligere blitt kuppet, og kanskje mest kjent var New York-politiets forsøk på å få positiv blest rundt #myNYPD. Kampanjen endte i stor grad til å brukt til å dele biler av overgrep og vold fra politiet.

- Det er retorikken som slår litt feil ut. Hvordan man formidler budskapet har mye å si for hva man ønsker å få frem. Nå som kampanjen har fått mange negative kommentarer, får de ikke frem de positive sakene. Kampanjen er nok allerede ødelagt i mine øyne, sier Kommunikasjonsrådgiver Hans-Petter Nygård-Hansen.

Under kan du se et knippe av tilbakemeldingene som nå florerer.

HTML EMBED
HTML EMBED
HTML EMBED


HTML EMBED
HTML EMBED
HTML EMBED
HTML EMBED
HTML EMBED



Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.