NA24.no

Valuta USD 8,08 EUR 9,62 GBP 10,93 SEK 91,28
Oslo Børs 0,83

Høstens tv-vinnere

Sist oppdatert:
Kampen om tv-seerne er blitt skarpere. De største taper til de små.

Denne høsten drysser andelene fra de store på de nye små tv-kanalene.

NA24 Propaganda - Norges største medienettsted

De små kommer
Med tre nye tv-kanaler bare denne høsten og et digitalt bakkenett som bygges ut i turbofart er ikke verden lenger slik som NRK, TV 2, TVNorge eller TV3 en gang var vant med.

- De må nok belage seg på at bildet vil se annerledes ut etter hvert. Men det vil nok ta en stund før det skjer, så de fire store vil fortsatt være størst en stund, men etter hvert vil seerne oppdage nisjekanalen, sier sjefredaktør i bladet PÅTV Geir Lilleberg til NA24 Propaganda.

Sammenlignet med fjoråret går samtlige av de fire største kanalene tilbake målt i markedsandeler. Minst tilbake går TV 2 med 0,2 prosent i det nasjonale fjernsynsuniverset. Samtidig øker flere av nisjekanalene sine markedsandeler.

TV 2 Zebra er den klare vinneren og går forbi NRK2 i andeler. Kanalen øker andelene sine med 1,1 prosent.

Tydeligere endringer
Også Discovery Channel og Disney Channel øker sine markedsandeler med henholdsvis 0,6 og 0,1 prosent. Det er kanaler som disse to Lilleberg tror vil ta større del av kaken i fremtiden.

- Jeg tror endringene kommer til å være enda tydeligere i at seingen blir mer programorientert mot dagens kanalorientering. Er du for eksempel opptatt med å reise, vil du bruke de kanalene som er spesialisert på dette. Det er jo snakk om små kanaler som kan dobles og tredobles, men det er likevel ikke snakk om at det vil være store andeler, forklarer Lilleberg.

- Hvor lenge vil NRK1 være landets største kanal?

- Jeg tror NRK1 totalt sett vil være størst i overskuelig fremtid, men det kommer en generasjon etter dagens NRK-tro generasjon som ikke har like stort forhold til NRK som andre, så bildet kan bli seende veldig annerledes ut om fem til ti år. Det er jo mange som ser på NRK1 i dag, men som aldri er innom NRK2 og NRK3 - de vet jo knapt at disse kanalene eksisterer.

Flere kanaler
Det siste halvannet året har det norske tv-markedet fått seks nye tv-kanaler og ytterligere to kanaler er blitt relansert med nytt innhold og ny innpakning. Om markedet er mettet er uvisst, og skulle det komme nye kanaler kommer de trolig fra de største kringkasterne.

- Det tror jeg er umulig å si. Etter at bakkenettet var ferdig utbygd i Sverige lanseres det en ny kanal omtrent hvert kvartal. Og det er de store kanalene som står bak nisjekanalene. Det kan nok tenkes at de fire store gjør det her også, sier Lilleberg.

TV 2 Gruppen har tidligere indikert at det kan komme en barnekanal fra selskapet. NRK lanserer sin barnekanal NRK Super i desember.

De nye kanalene NRK3 og FEM faller utenom topp 10, det samme gjør TV 2 Nyhetskanalen og TV 2 Filmkanalen. De to første kanalene har andeler på henholdsvis 0,9 og 0,5 prosent, mens de to TV 2-kanalen har andeler på henholdsvis 0,7 og 0,4 prosent.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere