NA24.no

Valuta USD 8,08 EUR 9,62 GBP 10,93 SEK 91,28
Oslo Børs 0,83
PROBLEMER: De mange kommentarene på HTC sin Facebook-side vitner om de store problemene selskapet har med telefonene sine.
PROBLEMER: De mange kommentarene på HTC sin Facebook-side vitner om de store problemene selskapet har med telefonene sine.

HTC-brukere raser: Telefonen krasjer når det mørketid

– Vær-applikasjonen skjønner ikke at det skal være mørkt.

HARSTAD/TROMSØ (Nord24.no): Torsdags kveld ble Nordlys kontaktet av Iselin Eriksen fra Tromsø som gjorde oss oppmerksom på at det har oppstått et problem med flere av telefonene fra produsenten HTC. Eriksen sier at hun ikke er den eneste som er rammet, men at kundene raser mot HTC på deres norske Facebook-side, skriver Nord24

Det som skjer er at en vær-applikasjon som heter AccuWeather gjør at telefonen krasjer mellom hvert femte og tiende minutt.

– Slik jeg har forstått det, så forstår ikke applikasjonen at det skal være mørkt etter klokken 18.00, slik som det er i Nord-Norge på denne tida, sier Eriksen.

Flere rammet

Problemet oppstår for henne, og svært mange andre etter klokken 18.00 hver dag i mørketida. HTC har på sin side valgt å ikke gå ut med informasjon om problemet, men tar kun tak i enkelthenvendelser.

– Det virker som de ikke anerkjenner problemet, men man kan se på Facebook at det er utrolig mange som sliter med disse telefonene. Jeg har også snakket med Elkjøp i Tromsø som har fått inn masse telefoner i retur, sier hun.

Telefonene som er rammet er HTC One, M7 og M8

– Det er de jeg vet om så langt, men det kan godt hende at det er flere, sier Eriksen.

Nord24 har ikke fått bekreftet at det er mørketida som er det reelle problemet.

Oppdatering

Også teknologinettstedet It-avisen har omtalt problemet. I en artikkel 24. november skriver avisen at syv HTC-telefoner ble rammet samtidig, og at løsninga var å klare å oppdatere telefonen.

«Det var kun etter oppdatering til versjon 2.18.401.3 av HTCs Android 4.4.2-versjon, at problemet løste seg, men kun på M8 mini.» skriver IT-avisen.

De har vært i kontakt med Remi Dreyer Sørnes som sier at han var nødt til å trykke på skjermen i nøyaktig riktig tidspunkt for å få oppdatert telefonen.

«..altså akkurat i det OS-et skifter mellom kodeskjerm og appen»

Kritikk

Nordlys har sendt en henvendelse til HTC Nordic, men foreløpig har vi ikke fått svar.

Iselin Eriksen har skrevet et innlegg på Facebook-siden til HTC, der hun kritiserer selskapet for ikke å gi god nok informasjon.

«Jeg synes det er skammelig at dere ikke legger ut en artikkel eller annen offentlig informasjon der dere informerer om bug'en dere har med service packen, som gjør at HTC ikke tåler mørketid. Jeg har vært på HTC sine support sider, uten å finne hjelp. Heller ikke google gir treff. Dere kan skrive en artikkel å publisere der dere forteller om systembuggen, slik at nord norske kunder blir tatt på alvor. Det er latterlig at man må gå å lete igjennom inlegg dere har svart på andre, for informasjon på hvordan man retter opp et problem som rammer en hel landsdel.»

Løsning

Siden er full av kommentarer fra HTC-eiere som er misfornøyd med både produktet, og håndteringa til selskapet. I et av innleggene har HTC valgt å presentere en løsning. Her er oppskrifta fra selskapet.

«Vi har nå en imidlertidig løsning på dette problemet. Gå inn i Play butikk. Velg meny, ”tre streker”, og innstillinger, trykk så på "Oppdater apper automatisk" og endre oppdater apper automatisk haken til å "ikke oppdatere apper automatisk". Deretter gå tilbake til å Play Butikk og trykk menyen igjen og velg "Mine apper" og under listen over installerte applikasjoner se etter ”HTC Oppdateringspakke”, trykker du på den og velg avinstaller og bekreft for å avinstallere den. Dette vil fjerne HTC oppdateringspakken fra telefonen og gjøre at feilmeldingene forsvinner. Telefonen vil fungere som normalt når du har gjort dette men du vil ikke kunne gjøre oppdateringer. Dette er noe vi jobber med å finne en løsning på og vi vil informere dere når vi har den. Hvis feilmeldingene kommer opp hele tiden så kan det være problematisk å utføre løsningen som jeg har beskrevet ovenfor. Tar du en fabrikkinnstilling så burde feilmeldingene stoppe men de vil komme tibake igjen klokken 6 så du må gjort det jeg har beskrevet før da. Du kan ta en fabrikkinnstilling ved å bruke knappene. Trykk og hold inne volume-opp-knappen og power-knappen. Så snart skjermen blir svart så slipp volume-opp-knappen og hold inne volume-ned-knappen istedet mens du fortsetter å holde inne power. Etter 10-15 sekunder så vil de komme en skjerm der det står “Locked” øverst. Slepp da knappene og trykk deretter 2 ganger på volume-ned-knapppen sånn at “factory Reset” er markert. Får å aktivere denne så trykk på power-knappen og da vil telefonen resettes. Vær obs på at dette vil slette all data på telefonen. Telefonen burde da fungere sånn at du kan navigere på den såpass at du kan utføre den fiksen som jeg har beskrevet.»

Les flere saker hos: Nord24

Rapporter om feil i artikkelen

Mest sett siste uken

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

Våre bloggere