Hurtigruten vurderer rettslige skritt

Hurtigruten har gjennomgått havnenes dokumentasjon for tjenestene selskapet får levert og mener de er blitt over- eller feilfakturert.

Hurtigruten har gjennomgått havnenes dokumentasjon for tjenestene selskapet får levert og mener de er blitt over- eller feilfakturert. Foto: (SCANPIX)

Hurtigruten har gjennomgått havnenes dokumentasjon for tjenestene selskapet får levert og mener de er blitt over- eller feilfakturert.

En rekke havner har anvendt havneloven på en måte som ikke er i tråd med lovens intensjoner, heter det i en pressemelding fra selskapet.

– Hurtigruten skal betale for tjenestene vi får levert i havnene, men skal heller ikke betale mer. Vi vurderer nå hvordan vi tar dette videre, herunder rettslige skritt mot enkelthavner dersom det ikke lykkes selskapet å komme til enighet med disse på annen måte, sier kommunikasjonsdirektør Anne Marit Bjørnflaten.

Den nye havneloven som ble innført i 2010, skulle sikre brukerne av havnene billigere og mer effektive tjenester. For Hurtigruten har i stedet avgiftene økt med 25 prosent fra 2010 til 2013, fra 73 millioner kroner til 92 millioner kroner.

Selskapet ba derfor i januar i år et utvalg havner om omfattende innsyn i grunnlaget for faktureringen. Det ble også innført en midlertidig betalingsstans i påvente av at selskapet fikk innhentet nødvendig informasjon.

Flere av havnene har signalisert at de vil gjennomgå sine avgifter, og enkelte har også redusert avgiften betydelig for inneværende år. Hurtigruten vil forhandle med flere av havnene for vilkårene for anløp i år og for fremtiden.

– Vi er av den klare oppfatning at selskapet har betydelige beløp til gode hos flere havner etter flere år med feilfakturering og overfakturering. Disse havnene vil bli underrettet om hvordan vi tar denne saken videre, sier Bjørnflaten. (©NTB)

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Mest lest på Økonomi

Annonsebilag