*Nettavisen* Økonomi.

Huseierne: - Elbil-eierne blir sponset av naboene

Tesla-eiere kan glede seg over en stor sponsing fra andre i sameiet og borettslaget, ifølge Huseierne. Foto: Lars Wærstad / Side3 (Egmont Publishing)

- Beboere i sameier og borettslag som ikke eier elbiler, sponser elbileiernes ladeutgifter, og spesielt Tesla-eiere.

Det hevder foreningen Huseiernes Landsforbund i sitt seneste nyhetsbrev «Hus& Bolig». Påstanden begrunnes med den flate månedsavgiften de fleste borettslag og sameier har lagt seg på, etter anbefaling fra Elbilforeningen.

Spørsmålet er hvordan strømregningen for lading i fellesanlegg skal fordeles. Dette spørsmålet er aktualisert etter vinterens høye strømpriser. I alt 1,5 millioner nordmenn bor i et sameie eller borettslag, og i Oslo er andelen i disse to boformene hele 70 prosent.

Hus & Bolig spør det retoriske spørsmålet om elbileierne og hybridbileierne blir sponset av fellesskapet. Svaret er kort og godt «ja», skal vi tro medlemsbladet til Huseierne, som har 225.000 medlemmer.

500-800 kroner

En journalist i Hus & Bolig ladet fra 1. januar til 31. januar i år sin Renault Zoe 21 ganger, som ga et strømforbruk på 386,16 kWh. Hus & Bolig forutsetter en total strømkostnad på 1,25 kroner pr kWh, som gir en totalkostnad på 488,09 kroner.

Men journalisten har en nabo som eier en Tesla, og den krever langt mer strøm. 13 ladinger av Tesla Modell S ga i januar i år et strømforbruk på 671,34 kWh og en kostnad på 771,70 kroner. Hus & Bolig inkluderer ikke i sitt regnestykke kostnader knyttet til selve installasjonen, som også må dekkes inn på en eller annen måte.

Medlemsbladet skriver at ifølge Elbilforeningens tall fra 2018, baserte 88 prosent av elbileiere seg på hjemmelading. Et typisk borettslag og sameie tar en flat avgift på mellom 100 og 200 kroner i måneden for lading av elbiler og hybridbiler i fellesgarasje. Dette er altså langt under de ovennevnte strømkostnadene.

Klar subsidiering

Elbilforeningen har tidligere anbefalt borettslag og sameier å legge seg på en strømavgift på rundt 200 til 250 kroner for lading i fellesanlegg. I vinter kan det altså se ut som sponsingen var på flere hundre kroner per måned, avhengig av bilmerke og modell.

Hus & Bolig spør Elbilforeningen om avgiften som foreningen har anbefalt, er urealistisk. Kommunikasjonsleder Petter Haugneland i Elbilforeningen mener bildet av folks forbruk er realistisk. Han viser til at snittforbruket tar utgangspunkt i forbruket gjennom et år, og ikke i en enkeltmåned. Kommunikasjonslederen mener januar i år var preget av «ekstremt høye strømpriser» og ekstra høyt forbruk i kaldt vintervær.

Energieffektiv

- Vi har sagt før at i snittforbruk på en elbil og årlig kjørelengde ligger strømmen på omtrent 200 til 250 kroner i måneden, avhengig av hvor langt du kjører. Siden elbilmotoren er ekstremt energieffektiv, vil ikke en dobling av elprisen ha så stor effekt. Det har mindre betydning, sier Haugneland til Hus & Bolig.

Men Hus & Bolig skriver at med journalistens forbruk, ville sameiet sponset hans og Teslaens forbruk med henholdsvis 859,80 kroner og 759,80 kroner, avhengig av om man betaler 200 eller 250 kroner per bil.

For å treffe Elbilforeningens høyeste anslag, må strømprisen halvere seg fra dagens nivåer. Da koster journalistens januarforbruk 244 kroner. Det er spådd lavere strømpriser fremover.

Veiledende

Elbilforeningen poengterer at det ikke må være et for stort gap mellom betaling og faktisk forbruk.

- Vi mener at brukerne skal betale det det koster. Den summen vi har sagt, er en veiledende pris basert på et snitt som vi hadde den gangen vi satte den. Får du individuell betaling på hver boks, vil man kanskje oppleve at verden er annerledes, kommenterer Haugneland.

Fra og med 1. januar 2018 kan en seksjonseier eller andelseier som eier en parkeringsplass i et fellesanlegg, med loven i hånd kreve å få anlegge en ladeplass for elbil eller ladbare hybridbiler.

Unntaket er hvis installasjonene medfører urimelige store kostnader for sameiet eller borettslaget, eksempelvis ekstremt store investeringer i nytt elektrisk anlegg for å takle strømbelastningen.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag