I år bruker Nav nær én milliard på konsulenter

MILLIARDREGNING: Nav vil også i år bruke nesten én milliard kroner på konsulenter, men det har vært en nedgang fra 2014, da konsulentregninga endte på 1,6 milliarder.

MILLIARDREGNING: Nav vil også i år bruke nesten én milliard kroner på konsulenter, men det har vært en nedgang fra 2014, da konsulentregninga endte på 1,6 milliarder. Foto: Paul Weaver (nabilder.no)

- Ikke overraskende, sier Nav-direktør om den omfattende konsulentbruken.

14.12.16 14:13

Nav har i flere år fått kritikk for å bruke milliardbeløp på eksterne konsulenter. Og summen som er brukt til dette formålet i år, er også veldig høyt, viser ferske tall.

Nettavisen har bedt om innsyn i konsulentbruken, og tallene vi har fått viser at etaten så langt i år har brukt over 800 millioner kroner på dette.

Totalt har de budsjettert med 968 millioner kroner til konsulenter, men Navs prognose for konsulentbruk i hele 2016, er på nesten 1 milliard kroner, nærmere bestemt 933,7 millioner kroner.

Dette er imidlertid en liten nedgang fra i fjor og året før, da regningen for eksterne konsulenter endte på henholdsvis 1,4 og 1,6 milliarder kroner.

Les også: Dette er morgendagens Nav-brukere

Dette har Nav brukt på konsulenter i 2016: (Artikkelen fortsetter under tabellen)


Nav: - Ikke så overraskende

Økonomi- og styringsdirektør i Nav, Geir Axelsen, mener den store bruken av konsulenter, ikke er så overraskende.

- Én milliard kroner i 2016 er et stort beløp, men med 15.000 statlige ansatte og et driftsbudsjett på 12 milliarder kroner, så er det klart at en viss andel også går til eksterne konsulenter, sier Axelsen til Nettavisen.

Axelsen viser til de mange store reformene Nav har vært igjennom.

SKAL NED: - Konsulentbruken skal ned, men bruken vil svinge, sier økonomi- og styringsdirektør i Nav, Geir Axelsen. Foto: Eivind W. Skifjeld (NAV)

- Det er ikke i seg selv så overraskende når man tenker på at vi har store, viktige reformer som krever gode systemer bak oss. Reformer der det har vært behov for store investeringer innenfor IT og utvikling, sier han.

Fra nyttår og fram til 1. desember, har Nav brukt 179,5 millioner kroner på konsulenter i forbindelse med «forvaltningskontrakter for IKT-systemer». I tillegg har etaten brukt 34 millioner kroner til «generell støtte til IKT-avdelingen».

Ifølge deres egen prognose, vil de bruke ytterligere 60 millioner til IKT-konsulenter i år.

Les også: Disse får Nav-penger før julaften

- Dette vil svinge

Men selv om det brukes mye konsulenter til reformer, har den største summen gått til «sentralt styrte prosjekter utenom reformer» (285 mill.).

Det er også brukt 85 millioner kroner i årets elleve første måneder på konsulenter til modernisering, og 61 millioner kroner til «andre konsulenttjenester».

- Hovedbruken av konsulenter har knyttet seg til å bygge opp og forbedre våre systemer slik at vi kan hjelpe brukerne våre bedre, forteller Axelsen.

Han påpeker samtidig at målet til Nav er å redusere konsulentbruken.

- Vi har et mål om å bruke mindre på konsulenter, og de siste årene har det gradvis gått nedover også. Det er viktig å bygge kompetanse i egen organisasjon. Framover tror vi nå også mer på at de gangene vi ikke skal bygge egen kompetanse, så skal vi kjøpe mer ferdige produkter, sier han.

Men å slutte helt med eksterne konsulenter, har han ingen tro på.

- Det er en betydelig nedgang i år, og det er jo veldig positivt. Men vi kommer aldri til å slutte å ha betydelige ressurser som går til bruk av konsulenter. Vi må også være ærlige på at dette vil svinge, sier Axelsen.

Les også: Nav: Flere ledige i november

- Vi støtter kritikken

- Forstår du kritikken dere har fått for konsulentbruken?

- Vi støtter den grunnholdningen som ligger bak kritikken, at det er viktig å bygge egen kompetanse, ikke bli avhengig av eksterne og å få ned kostnadene, sier han.

I en internkontroll i 2014, kritiserte også Nav sin egen bruk av konsulenter.

«Mangelfulle rutiner og kultur for å kunne bruke ressurser på tvers av enheter i Nav», het det blant annet i rapporten etter internkontrollen.

Axelsen tror imidlertid de ikke ville gjort de samme funnene i dag.

- Hvis vi hadde hatt en tilsvarende granskning i dag, tror jeg vi ikke ville hatt den samme kritikken. Vi har utviklet oss i positiv retning, men er ikke i mål ennå - og vi har fortsatt noe å gå på, sier han.

Les også: Ny rapport viser at Nav-ansatte snoker på venner og kjendiser

- Har egne kriterier

Han påpeker at de har oppdatert sine regler for konsulentbruk den siste tiden, slik at bruken skal skje på en ryddig og profesjonell måte.

- Vi har en egen konsulentpolicy, som handler om hvordan vi etisk skal opptre i anskaffelsesprosessen og om hvilke kriterier som skal legges til grunn før man går til anskaffelse av konsulenter. Det er et godt dokument som vi håper skal sette preg på kulturen vår, sier Axelsen.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.