NA24.no

Ingen busstreik

Sist oppdatert:
Partene i bussoppgjøret kom til enighet syv timer på overtid.

Det var rell fare for busstreik etter at forhandlingsfristen gikk ut midnatt natt til mandag. Klokken 6 mandag morgen pågikk meklingen fortsatt.

Ved 07-tiden ble det klart at streik  er ingått.

Det blir ingen streik i bussektoren etter at Norsk Transportarbeiderforbund mandags morgen kom fram til en meklingsløsning med NHO Transport og Spekter om Bussbransjeavtalen og konsernoverenskomsten. Det melder NTF i en pressemelding.

- Det var ei utfordrende mekling, men vi kom fram til et resultat som vår forhandlingsdelegasjon kan anbefale overfor våre medlemmer, sier forbundsleder Roger Hansen i Norsk Transportarbeiderforbund (NTF).

Hansen ledet forhandlingene for de fire fagforbundene som deltok i meklingen: NTF, Jernbaneforbundet, Fagforbundet og Yrkestrafikkforbundet.

Alle får et tillegg i timelønna på kr 4,- fra 1. april. Det gis også et reguleringstillegg til alle 1. oktober i år på kr 2,- pr time. De som har fagbrev, får ytterligere 1 kr pr time fra 1. april. Det ble også forhandlet fram et reguleringstillegg fra 1. april 2015 på kr 2,- som alle får, og som kommer i tillegg til de sentrale tilleggene i mellomoppgjøret.

- Med tillegget vi får neste år, kommer vi samlet ut med et resultat som ligger nærmere gjennomsnittlig industriarbeiderlønn enn etter oppgjøret i 2012, sier Roger Hansen.

- Jeg vil også peke på at arbeidsgiverne nå skal dekke alle kostnadene for videreutdanning i forbindelse med fagbrev, sier Hansen.

Forslagene til nye overenskomster skal nå ut på uravstemning blant NTFs medlemmer. Fristen for uravstemningen er satt til tirsdag 20. mai kl. 12.00.

Dersom det hadde blitt brudd i forhandlingene, ville 3.400 bussjåfører ha blitt tatt ut i streik i Rogaland og i Bergen, Os, Hardanger og Voss.

Nøyaktig hvilke busselskaper som hadde gått ut i eventuell streik finner du her

Ett av konflikstspørsmålene var arbeidstakernes krav om at de skal ha samme lønnsutvikling som industriarbeiderne, slik intensjonen i Bussbransjeavtalen fra 2007 var. NHO Transport gjorde det klart at det ikke har mye å gi, og viste til rammen i frontfagene på 3,3 prosent.

Frustrert

Sandnes i NTF var frustrert over at de igjen har endt opp i tvunget mekling, og la all skyld på arbeidsgiver. Han mener det er på tide med en lovendring.

Det er sjette gang på rad at bussoppgjøret har endt i mekling. Sandes mener dette undergraver forhandlingene.

Administrerende direktør John Stordrange i NHO Transport poengterte at mekling er det eneste instrumentet de har når partene ikke klarer å nærme seg hverandre på egen hånd.

– Generelt vil vi gjerne unngå mekling, men da må arbeidstakerorganisasjonene ta seg litt i nakken og komme med krav som er noenlunde realistiske og mulig i forhold til hva andre i samfunnet får av lønnsjusteringer, sa Stordrange til NTB.


Rapporter om feil i artikkelen

Mest sett siste uken

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere