Innovasjon Norge bisto flere bedrifter i utlandet

Det store intervjuet med Anita Krohn Traaseth. Administrerende direktør, Anita Krohn Traaseth, Det store intervjuet, Innovasjon Norge

Det store intervjuet med Anita Krohn Traaseth. Administrerende direktør, Anita Krohn Traaseth, Det store intervjuet, Innovasjon Norge

Rundt 850 norske bedrifter fikk i fjor hjelp fra Innovasjon Norge til å satse internasjonalt. Det er en økning på 25 prosent fra året før.

Årsrapporten for 2016 viser at flere virksomheter enn tidligere får kartlagt sine muligheter og får råd om hvordan de kan satse i utvalgte markeder.

Satsingen på EUs ordninger er styrket, og det førte til at flere norske bedrifter fikk finansiert sine prosjekter med EU-midler, ifølge rapporten.

I tillegg har Innovasjon Norge inngått en avtale med Det europeiske investeringsfondet. Det gir en økning på mulige utlån med inntil 1,2 milliarder kroner.

– Mer for pengene

Administrerende direktør Anita Krohn Traaseth framhevet at selskapet leverte mer for mindre i fjor. Det resulterte i bedre resultater og større effekter, påpekte hun da årsrapporten ble lagt fram onsdag.

– Vi leverer flere oppdrag med mindre ressurser, til lavere kostnader enn tidligere. Dessuten utløser en krone i finansiering fra oss nå to kroner fra private, sier Traaseth.

I fjor fikk Innovasjon Norge bevilget 3,7 milliarder kroner over statsbudsjettet. Men påplussing fra utlånsvirksomhet og kapital fra private investorer endte pengepotten til norsk næringsliv på 20,1 milliarder kroner.

– Kort fortalt betyr det at vi får mer igjen for skattepengene enn tidligere, sier direktøren.

Flere grønne prosjekter

Bærekraft fremheves som et viktig tema. I fjor bidro nesten halvparten – 47 prosent – til finansiering av prosjekter som har en positiv virkning på miljøet. Det er en økning fra året før, da 38 prosent av pengene gikk til såkalt grønne prosjekter.

Selskapet står fremdeles oppe i omstilling. I fjor ble antall ansatte kuttet med 9 prosent og de regionale styrene ble avviklet. Traaseth påpeker at 95 prosent av alle saker likevel besluttes lokalt.

Kundene er mer fornøyde enn tidligere, ifølge direktøren.

– Vi har redusert saksbehandlingstiden kraftig, og for deler av tjenestene våre er vi nede på et snitt mellom fire og fem dager, sier hun.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Mest lest på Økonomi

Annonsebilag