NA24.no

iPod danker ut Big Mac

Sist oppdatert:
Apples iPod Nano skal brukes til å sammenligne kjøpekraft i 26 land.

I 1986 brukte det engelske tidsskriftet The Economist for første gang Big Mac-indeksen som et middel til å måle kjøpekraft.

NA24 - din næringslivsavis

Nå er sannsynligvis McDonalds-burgeren på vei ut til fordel for Apples iPod, skriver epn.dk

Det er en av Australias største banker, Commonwealth Bank, som har begynt å benytte Apples mp3-spiller til å sammenligne kjøpekraften i 26 land. Den har i dag valgt å gjøre det siden iPod Nano er like utbredt som Big Mac.

Big Mac-indeksen blir brukt som en enkel målestokk for om et lands valuta er over eller undervurdert i forhold til amerikanske dollar. Selv om Big Mac-indeksen ble presentert som en spøk er den nå så populær at The Economist kommer med en ny utgave hvert år.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere