NA24.no

Italiensk lokkedue

Italienerne har merket seg det norske luksusmarkedet og har skreddersydd en lokkedue for nyrike nordenn med behov for å vise seg frem.
Italienerne har merket seg det norske luksusmarkedet og har skreddersydd en lokkedue for nyrike nordenn med behov for å vise seg frem. (Foto: Itama)
Sist oppdatert:
En italiensk lekkerbisk venter på et norsk bytte. Se bildene.

Det var i sommer at Ferettigruppen lanserte sitt nye vidunder. «Itama 55» - en rå latiner designet for å lokke pengesterke nordmenn til båtskifte i løpet av vinteren.

En åpen luksusbåt som overgår det meste av det som har vært produsert av slike før. «Fifty five'en er okey» - sier fiffen, som nå tar en ekstra italiatur i høst for å se nærmere på detaljene og mulighetene.

Nordmenn
- Vi har merket oss det norske båtmarkedet og har hatt suksess med flere italienske modeller i Norge, sier pressesjef Laura Vanessa Carboni i Itama og Pershing til TV 2 Nettavisen.

Vi tror det er et market for store åpne soldekk-båter i Norge. Selv det enorme konsernet Feretti har merket seg at det gikk en Pershing 62 til Norge i vår. Prislapp på den var 20 millioner kroner. Hva en Itama 55 vil koste er en sak mellom selger og kjøper.

Nyrike
Båten er typisk italiener i linjer og stil. Den skiller seg fra de tunge og svære Yachtene – og har åpenbart yngre rike som sitt hovedmål. Der de gammelrike gjemmer seg bak sotet glass og på svære fly-bridger, viser de nyrike seg og vennene/venninnene sine frem. Både kabiner og dekk er rene catwalker for personer som har mye å stille ut. både fysisk - og når det gjelder ting og tang.

Mens champagnen serveres på dekk, kan bedre måltider inntas i et gourmetpantry under dekk. Kjekt å ha dersom mygg og knott skulle bli plagsom – selv for rikinger.

Gode senger
Tre større lugarer med gedigne senger og eget bad kan også være kjekt å ha i bakhånd, dersom kvelden skulle bli vellykket og alt gå¨rette veien. «Itama 55» har ingen tunge treverk eller messingdetaljer. Florlette interiørdetaljer - hvitt skinn og rustfritt. Lyse treverk som aldri har berørt en regnskog og moderne vedlikeholdsfrie kunstoff-detaljer.

En utendørs spisekrok og elektro-hydrauliske lukking og åpning gjør at du kan fullstendig dekke over eller åpne opp båten i løpet av noen minutter.

Der er separat mannskapslugar med eget toalett.

Motorkraft på lur
«FiftyFive» som er drives av to Common Rail MAN-motorer festet i et V-oppheng, som hver for seg yter hele 1360 hestekrefter. Det gir en toppfart på 41 knop og cruisefart på 37.

Dette er faktisk ikke mer enn det bør være på en slik båt. I 41 knop risikerer du å bli forbikjørt av svært mange i Oslo-fjorden. Men Feretti-konsernet har alltid noe ekstra motorkraft på lur. De lager for eksempel en Yacht på 110 fot med toppfart 75 knop.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere