NA24.no

Ja under tvil til Media Norge

Foto: Stian Lysberg Solum (SCANPIX)
Sist oppdatert:
Konkurransetilsynet har sagt sitt om avisfusjonen.

Konkurransetilsynet har godkjent Media Norge-fusjonen, under visse vilkår.

NA24 Propaganda - Norges største medienettsted

- Vilkårene skal sikre at kunder og konkurrenter får nødvendig tilgang til trykkeritjenester i lang tid framover, skriver tilsynet i en pressemelding.

- Vi er tilfreds med at Konkurransetilsynet nå har fattet et vedtak som tillater etableringen av Media Norge, sier administrerende direktør Didrik Munch i Bergens Tidende til NA24 Propaganda.

Bekymret
Konkurransetilsynet lar Finn.no være i fred, men er bekymret for trykkerimarkedet.

Ved fusjonen vil Media Norge få kontroll over trykkeriene til Bergens Tidende, Fædrelandsvennen og Stavanger Aftenblad.

Gjennom BTs trykkeri i Bergen vil mediekjempen få kontroll over trykkingen av Dagbladet, Schibsted-eide VGs nærmeste konkurrent.

- Det at du får kontroll over trykkeri som konkurrenten din er avhengig av, er et problem, sier avdelingsdirektør Jostein Skaar i Konkurransetilsynet.

Som følge av dette pålegger tilsynet Media Norge å videreføre dagens avtaler om trykking av riks- og regionaviser med de kundene som ønsker det. Eventuelle nye kunder skal dessuten få tilbud om trykking på tilsvarende vilkår.

- Akseptable vilkår
Konkurransetilsynet vil legge bånd på mediekjempen for å hindre at den utnytter markedsmakten innen trykkeritjenester.

- Hovedinnholdet er at vi plikter å forlenge trykkeriavtaler hvis kundene våre ønsker det, sier Munch.

Bergens Tidende trykker riksdekkende aviser som Dagens Næringsliv, Finansavisen, Dagbladet og Vårt Land.

- Vi ønsker også å forlenge avtalene med disse, og synes vilkårene er helt akseptable, sier Munch til NA24 Propaganda.

Vedtaket gjelder i 10 år, skriver Konkurransetilsynet.

- Ikke overrasket
Redaktør Olav Terje Bergo i Bergensavisen (BA) er ikke overrasket over dagens avgjørelse, men er likevel langt fra fornøyd med Konkurransetilsynets jobb.

- De har ikke fått tak i hvilken enormt dominerende posisjon Schibsted og Media Norge har. Den systematikken tilsynet har lagt til grunn gjør at de mister det overordnede blikket, sier Bergo.

Skaar i Konkurransetilsynet reagerer på kritikken fra BA-sjefen.

- Når man skal vurdere om inngrep er aktuelt må man ha en konkret tanke om hvordan konkurransen påvirkes. Vi må da se på hvor de konkurransemessige virkningene oppstår. Vi mister ikke helheten av den grunn, sier han.

Løste Finn-floken
Da Konkurransetilsynet varslet inngrep 24. april var rubrikkmarkedet og den dominerende stillingen til Finn.no en viktig faktor. Det er nå løst.

- Vi har hatt en dialog med tilsynet. Dette har gått på effekten av bortfall av potensiell konkurranse, og på inndeling av de ulike markedene, sier Munch.

Den nettbaserte markedsplassen Finn.no har vært en stor gullgruve for eierne Adresseavisen, Stavanger Aftenblad, Aftenposten og Bergens Tidende.

Konsernregnskapet for 2006 viser et driftsresultat for Finn på 151,8 millioner kroner, noe som er en økning på over 30 prosent fra året før.

Etter det NA24 erfarer er Finn – hvor BT har en eierandel på 11,3 prosent – verdsatt til rundt tre milliarder kroner.

Doktorgradsstipendiat Gorm Grønnevet ved Norges Handelshøyskole forsker blant annet på medier, og har tidligere jobbet i Konkurransetilsynet.

– Hvis avisene er konkurrenter i et nasjonalt reklamemarked, vil bekymringen være at de får markedsmakt og skrur opp prisen på reklame når de slår seg sammen, har han tidligere uttalt til NA24 Bergen.

Medietilsynet har tidligere sagt at de vil gripe inn mot avisfusjonen.

LES MER: Griper inn mot Media Norge

Dagbladet skuffet
- Vi er naturligvis skuffet over Konkurransetilsynets reaksjon. Det er åpenbart at tilsynet har lagt for liten vekt på den totale makten som MediaNorge/Schibsted får over det norske reklamemarkedet. Vi konstaterer også at tilsynet, som i første runde la sterk vekt på dominansen i rubrikkmarkedet, tilsynelatende har snudd helt rundt når det gjelder rubrikk. Vi setter vår lit til at Medietilsynet fastholder sin inngripen, sier konsernredaktør John Arne Markussen i Dagbladet til NA24 Propaganda.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere