NA24.no

Valuta USD 8,08 EUR 9,62 GBP 10,93 SEK 91,28
Oslo Børs 0,90
Jarl Arild Dahle sa opp abonnementet, men ble ekstra provosert da han fikk SMS fra telegiganten. Her er deler av meldingen han fikk.
Jarl Arild Dahle sa opp abonnementet, men ble ekstra provosert da han fikk SMS fra telegiganten. Her er deler av meldingen han fikk. Foto: Kim Gaare (Finnmark Dagblad)

Jarl Arild raser av denne SMSen fra Telenor

Sist oppdatert:
- Hallooo, sier jeg bare.

I cirka 10 år har Jarl Arild Dahle, bosatt i Alta, vært fast kunde hos Telenor. Han ble forbannet på Telenor da det ble kjent at teleoperatøren skal begynne å ta betalt for BankID, og sa opp abonnementet, skriver Finnmark Dagblad.

Ikke lenge etter på fikk han en SMS fra Telenor. Der framkom det at Dahle ennå har bindingstid, og at det vil koste penger å avbryte abonnementet.

Telenor ga han også en oppfordring: «Men husk at det ikke er for seint å snu!».


I tillegg ber Telenor han om å ringe dem for å finne en løsning.

- Skal jeg som sier opp, ta kontakt for at de skal beholde meg som kunde Hallooo, sier Dahle som hadde forventet mer av telegiganten.

- Spill mot kunden

Den SMSen mener Jarl Arild er et psykologisk spill mot kunden.

- Jeg skjønner psykologien i dette, det handler om å øke kundelojaliteten. Får selskapet en misfornøyd kunde som har sagt opp til å ta kontakt, så har de vunnet. Når Telenor minner om bindingstiden fungerer det som en pisk, sier han.

Her er SMSen som provoserte altaværingen.

- Telenor er arrogant. De kunne kanskje ha ringt og spurt hvorfor jeg sier opp abonnementet, og kanskje kommet med ei løsning som en har blitt fornøyd med, sier han.

Avgiften for å bryte abonnementet tar han med glede, da det bare er snakk om noen få dager igjen av bindingstiden, sier han.

- Jeg skjønner at et selskap har behov for å tjene penger. Men når man vet at Telenor har fått sin infrastruktur fra hele Norge som har vært med på å betale den, så synes jeg det er trasig av Telenor å være den som leder an i å legge på nye avgifter.

Andre mobilselskaper har sagt at de ikke vil innføre denne avgiften.

Forstår reaksjonen

Informasjonssjef i Telenor Anders Krokan forteller at SMS ikke er ment som et psykologisk spill, men for å få kunden til å se det hele totalbildet.

- Vi kan forstå at noen mener at en SMS er en knapp og lite følsom måte kommunisere på. Likevel har vi valgt å gjøre det på denne måten fordi vi anser det som en effektiv måte å kommunisere på.

- Men jeg er helt enig, ideelt sett skulle vi ha ringt rundt, men det har vi sett på som en stor oppgave i forbindelse med dette, sier han.

– Opplever dere kundefrafall som følge av avgiften?

- Vi har ikke noen identifikasjon på at det er stort kundefrafall som følge av denne prisøkning. Men vi har sett på sosial medier at det er flere som har reagert: Det har blitt en kjær tjeneste for mange.

Beklager

BankID har vært gratis siden 2009 tross Telenor har hatt betydelige utgifter med tjenesten. Både for utviklingen av tjenestens skyld og for driften av den, må endringer komme, ifølge informasjonssjefen.

- Vi mener nå at det er på tide å innføre en betaling for tjenesten. Den er satt til 49 øre per transaksjon.

- Vi forstår at folk reagerer på at noe som har vært gratis blir prissatt. Vi håper likevel på forståelse for at denne type tjenester koster å utvikle, sier Krokan.

Snittkunden har 10-12 transaksjoner i måneden, noe som tilsier cirka seks kroner i måneden.

- Vår intensjon var å være ærlig og tydelig på prisøkningen, og er ikke meningen å framstå som arrogant. Om kunden opplever at vi framstår slik, beklager jeg det.

Les flere saker i Finnmark Dagblad

Rapporter om feil i artikkelen

Mest sett siste uken

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere