NA24.no

«Jeg hadde en veldig sulten baby, så jeg glemte å betale parkeringsbillett»

BOT: Det kan være frustrerende å se den lille, gule lappen i vinduet. I Tromsø er det i sentrumsgatene det blir gitt flest bøter.
BOT: Det kan være frustrerende å se den lille, gule lappen i vinduet. I Tromsø er det i sentrumsgatene det blir gitt flest bøter. Foto: Magne Turøy (Bergensavisen (BA))
Tromsøværinger har svært mange grunner for at de ikke burde fått parkeringsgebyr.

«Jeg parkerte i øverste rekke på Kraft fordi resten av parkeringsplassen var fullstendig oversvømt»

Slik begynner en klage på parkeringsbot sendt til Tromsø Parkering, skriver Nordlys.

Mannen som skrev klagen ville ikke parkere i den lille innsjøen som hadde samlet seg på parkeringsplassen. Det viste seg å skulle koste ham. For på området utenfor Kraft studentidrettssenter er det ikke lov til å parkere i øverste rekke.

VANNDAM: Denne vannansamlingen på Kraft medførte at flere parkerte på områder, som ikke var lovlig parkering.

Dessverre for mannen var de lovlige parkeringsplassene i vanndammen.

Nordlys har tatt et dypdykk inn i Tromsø Parkerings arkiver for å se hva slags begrunnelser de bøtelagte gir, når de klager på parkeringsgebyrene.

Herremannen som parkerte på Kraft fikk nemlig en bot. Og det var han ikke alene om. Blant klagene som ble sendt inn til Tromsø Parkering i 2013, står det at fem personer klaget på at de fikk bot da de forsøkte å unngå akkurat samme vanndam.

Ingen av dem fikk bøtene ettergitt.

Sulten baby

En gjennomgang av de rundt 1500 klagene som Tromsø Parkering får inn hvert år, viser at det er svært mange grunner til at tromsøværinger mener de ikke burde få parkeringsbot.

En skriver: «Jeg hadde en veldig sulten baby, så jeg glemte å betale parkeringsbillett».

En annen mener hun burde få boten kansellert ettersom hun hadde vært på et arrangement på UiT der frigjøringslederen Mahatma Ghandi ble feiret. Kvinnen hadde stått parkert over en time lengre enn hun hadde betalt for. Hun skriver:

«Boten er nu betalt. Samtidig tillater jeg meg å be om at dere refunderer beløpet - i den gode saks tjeneste?»

Ingen av de to fikk boten kansellert.

- Må være rettferdig

- Forklaringene spenner seg over hele spekteret. Det er mye fantasi blant folk, forteller Tore Bentzen, fagsjef i Tromsø Parkering.

Han går gjennom de aller fleste av de rundt 1500 klagene som kommer inn hvert år, og må avgjøre om boten skal opprettholdes eller ettergis.

-Det er mange som spør om vi ikke bare kan være greie. Men det kan vi ikke. Vi må være rettferdig og i mange tilfeller streng.

Han forteller at de ikke uten videre kan ta menneskelig hensyn.

- Vi prøver så godt det lar seg gjøre å få dokumentert hendelsesforløpet. Hvis klagen kan dokumenteres så kan det hende at man får medhold. Men vi kan ikke alt for god fisk, jeg vet at det er en god del som lyger.

Rundt 20 prosent av klagene får medhold.

Skulle skrive dårlig anmeldelse

Verken smisking eller trusler hjelper på fagsjefen. Han har blant annet måtte opprettholde en bot fra en fransk kvinne som hadde kommet til Tromsø for å skrive en anmeldelse av byen for en reisebok. Hun truet med at om ikke boten ble kansellert, ville ikke anmeldelsen fra Tromsø bli bra.

- Jeg har også blitt personlig konfrontert av en fransk turist som fikk bot. Da jeg fortalte henne at jeg bare gjorde jobben min, sa hun at sist gang hun hørte noen si det var da tyskerne invaderte Frankrike under andre verdenskrig.

Les flere saker fra Nordlys!

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Rapporter om feil i artikkelen

Mest sett siste uken

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

Våre bloggere