John Fredriksen kommer med nødhjelp til Bjørn Kjos og Norwegian

NØDHJELP: Bjørn Kjos får hjelp fra John Fredriksen (innfelt) for å holde Norwegian gående. 

NØDHJELP: Bjørn Kjos får hjelp fra John Fredriksen (innfelt) for å holde Norwegian gående.  Foto: (Scanpix)

Norwegian, som gikk på et nytt giganttap i fjor, henter inn tre milliarder kroner ved hjelp av norsk-kyprioten.

29.01.19 08:44

Norwegian henter inn penger fra investorer i en aksjeutvidelse, eller emisjon. Til sammen er tre milliarder kroner hentet inn, og Kjos og Norwegian får hjelp fra uventet hold, nemlig selveste John Fredriksen.

Det fremgår av en børsmelding tirsdag.

2,39 av 3 milliarder kroner i emisjonen er nemlig garantert av et syndikat bestående av DNB Markets, Danske Bank og Sterna Finance.

Sistnevnte er et selskap kontrollert av John Fredriksen.

Hjelper Kjos

Den kjente investoren, som er verdens rikeste nordmann, bidrar altså med mye etterlengtet hjelp til Kjos.

En slik garanti betyr at hvis aksjonærene ikke kjøper aksjene i emisjoen vil syndikatet overta disse aksjene.

Det fremgår ikke akkurat hvor mye Fredriksens Sterna bidrar med i syndikatet. Hvor stor eierandel Fredriksen eventuelt vil sitte med etter at emisjonen er gjennomført er heller ikke klart.

At en så profilert pengemann som Fredriksen hjelper Norwegian og er villig til å bruke penger på selskapet, er imidlertid gull verdt for flyselskapet.

Fredriksen har aldri før investert i luftfart, men han har en kobling til Norwegian gjennom finansdirektør Geir Karlsen, som kom fra jobben i Fredriksen-rederiet Golden Ocean.

Tapte 3,8 milliarder

Disse pengene er uansett svært kjærkomne for Norwegian, som sliter med stor gjeld og et aksjemarked som har nesten helt mistet tiltroen til flyselskapet.

Les også: IAG selger seg ut - Norwegian kollapser på børs

Den voldsomme satsingen på langdistanse har nemlig vært svindyr og Norwegian har i flere år gått med store tap.

I børsmeldingen fremgår det også at også 2018 var et tungt år for Norwegian og at de tapte 3,8 milliarder i fjor.

Les også: Norwegian med gladnyhet: Har sikret finansiering til flyene sine

Hvis ikke de hadde hentet inn disse pengene, hadde de dermed trolig vært i brudd med lånebetingelsene. Da kan i verste fall lånet bli sagt opp.

Forrige uke ble det kjent at IAG selger seg ut av Norwegian. Et slikt oppkjøp kunne sikret en fremtidig pengestrøm, men samtidig ført til at den norske selskapet ville havnet på spansk-britiske hender.

Norwegian understreker at de ikke har lukket døren for en sammenslåing med andre flyselskaper.

«Selskapet mener at en styrket balanse vil øke konkurransedyktigheten og den finansielle kraften til Norwegian som et uavhengig selskap. Styret vil likevel fortsette å delta i samtaler om konsolidering som kan øke verdiene til Norwegian-aksjonærene», heter det i børsmeldingen.

Les også: Storebror oppforder Bjørn Kjos til å selge Norwegian

Kjos blir utvannet

I stedet ble det altså en emisjon. Også konsernsjef Bjørn Kjos og styreleder Bjørn Kise bidrar i aksjeutvidelsen med hele 343 millioner kroner. Det er 11,4 prosent av den samlede emisjonen, og kan bety at Kjos og Kises eierandel i Norwegian vil trolig bli betydelig redusert i det nye emisjonen.

Med den ny emisjonen vil egenkapitalen i selskapet tredobles fra 1,7 milliarder kroner ved årsslutt i 2018.

Andre aksjonærer bidrar med 267 millioner kroner, mens de øvrige pengene sikres av syndikatet der Fredriksen deltar.

Les også: Norwegian må kutte milliarder - flere ruter ryker

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Mest lest på Økonomi

Annonsebilag