NA24.no

Jørgen Brynildsen lever det søte liv som godteri-gründer
Jørgen Brynildsen lever det søte liv som godteri-gründer Foto: Tom Gustavsen (ROMERIKES BLAD)

Jørgen (23) omsetter for to millioner

Sist oppdatert:
Da Jørgen Brynildsen gikk på videregående, landet han med helikopter i skolegården.

Jørgen Brynildsen (23) har kjøpt krem for 1.000 kroner for å skjule mørke ringer under øynene. Det koster å skulle erobre Europa med godteri.

Noen kan som kjent selge sand i Sahara. Eller tåke på Romerike for den saks skyld. Jørgen Brynilsen fra Bjørkelangen er en sånn.

- Om jeg kan selge alt? Ja, jeg tror kanskje det. Så lenge det er god kvalitet. Våre produkter har veldig god kvalitet. Helt ærlig: Veldig god kvalitet, sier han til Romerikes Blad.

Omsetter for millioner
Så var han i gang. Med å selge. Tok ikke lang tid.

Vi møter 23-åringen i de leide lokalene til Goodcandy i Oslo. En nettbutikk som selger godteri. Av veldig god kvalitet, visstnok.

Jørgen Brynildsen etablerte selskapet da han gikk på Bjørkelangen videregående skole. Begynte med å selge sjokolade til lærere og medelever.

I dag står det administrerende direktør i visittkortet. Omsetningen er snart to millioner kroner. Runder fem millioner neste år. Hvis kalkylene slår til.

Torsdag får han og kompanjong Rolf Eyvind Wenstad (36) levert hver sin splitter nye, råsterke og sukkertøyrosa VW Touran.

- Det begynner å løsne.

Kjenner du andre unge kvinner og menn som gjør det svært godt? Tips oss på vaktsjef@nettavisen.no

- Ville tjene penger
- Du vet at du har lykkes når du har en masseprodusert kopp med navnet ditt på!

Brynildsen er munter. I hånda holder han et hvitt krus, med rosa skrift: Goodcandy.no – Det du har lyst på!

- Hvis telefonen ringer, må jeg ta den. Vi har levert anbud på julegaver til ansatte i Oslo kommune. Avgjørelsen kan komme mens vi snakker.

Det er ti år siden han hver lørdag sto opp klokka 03.30 på natta. Han var 13 år og hadde allerede sin første jobb.

- Jeg jobbet på bakeriet på Bjørkelangen. Det var da det startet.

Senere har han hatt flere starter. Ungdomsbedriften han startet som 18-åring på videregående var kanskje den viktigste.

- Jeg ville tjene penger og brydde meg ikke om hvordan. Det viktigste var å tjene.

Sammen med en skolekamerat startet han Events UB. De solgte sjokolade og annet godteri til lærere og medelever. Arrangerte nattcup i Bjørkelangenhallen. Og leide ut Wig Wam-vokalist Åge Sten Nilsen.

- En tilfeldighet at jeg fikk kontakt med ham, sier 23-åringen.

Kjenner du andre unge kvinner og menn som gjør det svært godt? Tips oss på vaktsjef@nettavisen.no

Helikopter i skolegården
Mulig artistutleie var en tilfeldighet, men det var neppe tilfeldig at de to skolekameratene tjente masse penger. Mest av alle ungdomsbedriftene i hele Norge det året.

- Vi var så høye at vi en gang brukte helikopter mellom arrangementer. Vi landet i skolegården i midttimen, forteller han.

- Men det går da ikke an!?

- Nei, det sa lærerne også. Men vi gjorde det.

- Hvor mye tjente dere?

- Vi tjente bra. Over 120.000.

Suksessen brakte Jørgen Brynildsen til Emax Nordic, der de 200 største entreprenørspirene i Norge, Sverige, Danmark og Finland møttes til kamp.

Kort fortalt: Bjørkelangen-gutten gikk til topps. Kåret til Nordens beste ungdomsentreprenør. Vant ti dagers opphold i Dubai. Med privatsjåfør, og møter med noen av verdens fremste entreprenører.

- Hadde det ikke vært for ungdomsbedriftene, hadde jeg ikke vært her jeg er i dag – eller kommet dit jeg skal i framtida, slår han bestemt fast i dag.

Ungdomsbedriften ble lagt ned da han sluttet på videregående. Opp av asken steg Goodcandy. Vi skriver 2008.

- Nordens største
Etter videregående har han hele tiden jobbet som nattevakt og dagresepsjonist i Choice-kjeden. Men nå har han rykket opp.

- Jeg er 100 prosent student på Markedshøgskolen – kreativitet, innovasjon og forretningsutvikling. I tillegg jobber jeg som resepsjonssekretær ved hovedkontoret til Choice, med Petter Stordalen. Og så driver jeg godterisalg på nettet. Som hobby.

Men nå begynner hobbyen å kreve for mye. De vurderer å ansette en av dem. Rolf Eyvind Westad er i dag 100 prosent ansatt som hovmester på et Oslo-hotell. Det er mulig det er han som skal ansettes. Selge godteri på heltid.

- Vi er Nordens største godteributikk på nettet, men satser på å være Europas største om ikke altfor lenge.

- Hvordan vet dere at dere er Nordens største?

- På utvalget. Hva de andre omsetter for vet vi ikke, men vi er desidert størst på utvalg, forteller de.

1.466 produkter er inne i sortimentet nå. Og det vokser for hver dag.

- Nyheter stort sett hver eneste dag. God kvalitet ...

Ka-ching! Kassapparatlyden ljomer fra smarttelefonen. Jeg skvetter til.

- Der hadde vi et salg!

- Jeg har koblet telefonen opp mot butikken, så jeg får melding hver gang det er noen som kjøper.

Telefonen står på døgnet rundt. På lyd.

- Det kommer i snitt rundt 20 slike i døgnet, men trykket er størst mellom klokka 17 og 21. Og aller mest søndager.

- Er dere hele tiden «på»?

- Ja. I oppstartsfasen som vi er inne i nå, der en bygger opp noe eget, er det viktig å være der hele tiden, svarer Brynildsen.

- I natt ble jeg vekket av en mail klokka 04. Jeg våknet og svarte på den. Den var viktig. Men jeg har kjøpt krem for 1.000 kroner for å skjule disse, sier han og peker mot øynene sine. De svarte ringene under øynene. De er der, men jeg brukte kremen i dag. Siden dere skulle komme.

Lavkarbo er en venn ...
Det står rundt 4.500 private navn på kundelista. Og rundt 100 bedrifter – deriblant noen av Choice-hotellene.

De kjøper minibargodis til flere av sine hoteller fra nettopp Goodcandy. Telenor kjøpte nylig 3.000 godteposer til et arrangement. Andre firmaer ønsker ansattegaver.

- Hva kjøper privatpersoner?

- Alt mulig! Vi har en del faste kunder, som har tegnet smågodtabonnement. Det innebærer at de jevnlig får levert ny forsyning med smågodt. Med 14, 21 eller 30 dagers mellomrom.

Popkornkrydder med smørsmak er imidlertid den store bestselgeren, dersom vi ser på ett spesifikt produkt.

Men tilbake til avsnittet foran: Godteriabonnenement?

- Vi synes også det hørtes litt spesielt ut, men valgte å satse på det. Og folk vil ha det. Folk vil ha godteri av høy kvalitet ...

- Er dere en trussel mot folkehelsa? Ikke bare lokker dere med sjokolade og snacks, men dere leverer det også helt hjem til dørstokken?

Jørgen tenker seg om. Men svarer raskt. Og presist:

- Folk ville ha kjøpt godteri uansett. Vi bare hjelper dem. Og gir dem kvalitet ...

Han tenker seg også om et par tideler når han får spørsmål om lavkarbotrenden er deres største fiende.

Han bruker tenkepausen som bare en kremmer kan:

- Nei, absolutt ikke! Vi har Norges største utvalg av lavkarbogodteri. Bare vent til etter jul og høytiden for slanking kommer. Da kommer vi til å selge veldig godt. Kjempegodt!

- Hvem er den typiske kunden?

- De vi selger mest til, bor ikke på Tveita. De bor et eller annet sted i landet, mellom 15 fjell. Det er dem som er glade i godteri, og som kanskje ikke har så godt utvalg der de bor. Kjæresten min er fra Vestre Jacobselv i Finmark. Der har de én Coop-butikk, som selger seigmenn og melkesjokolade. Har du lyst på litt mer spenstige ting enn seigmenn og melkesjokolade, så handler de hos Goodcandy. Fordi vi har alt. Vi har også begynt å selge drikkevarer.

Jørgen Brynildsen snakker i slagord. Som en gateselger som vil selge. Her er det høy «og ikke nok med det»-faktor.

De har kunder fra hele landet – og etter hvert utlandet. Legestudenter fra Øst-Europa, og norske bosettere i Spania og Portugal er hyppig representert.

– Det er tydelig at nordmenn som bor utenlands savner norsk godteri.

Innen 24 timer fra bestillingen kommer – ka-ching – skal pakken være hos Posten.

- Smaker på alt
Per i dag sitter de to kameratene på et godterilager verdt nesten en halv million kroner.

- Det er noe av det som er så spennende med godteri: Det er varer med utløpsdato, som må ut. Vi kan ikke bare vente på at noen skal komme, vi på pushe, forteller Jørgen ivrig.

- Her om dagen tok jeg en råsjanse og kjøpte inn 1.000 konfektesker, uten å vite om jeg får solgt dem, underbygger han.

- Med utløpsdato?

- 2013, så det var kanskje ikke en så veldig stor råsjanse, smiler han.

Med godis for nesten 500.000 kroner i hus og 1.000 konfektesker på toppen. Jeg kjenner flere enn meg selv som ville hatt trøbbel med å holde meg unna.

- Jeg spiser nesten ikke. Når du jobber med godteri som meg, er det absolutt ikke godteri du får lyst på, bedyrer 23-åringen.

- Men jeg må smake på alt. Jeg skal jo skrive produktbeskrivelser til nettbutikken, og må vite hva jeg selger og hvordan jeg skal selge det.

Han innrømmer at han derfor har lagt på seg noen kilo siden han kastet seg inn i godisbransjen.

- Men jeg har begynt å trene for å komme tilbake i matchvekt, smiler han.

Krevende
Fram til i dag har verken administrerende direktør Brynildsen eller driftsdirektør Wenstad tatt ut lønn.

Bortsett fra de to sukkertøyrosa doningene som kommer på torsdag.

- Alle pengene vi har tjent, har vi brukt til investeringer i lagervarer og annet utstyr. Til å bygge opp bedriften. Vi må være fornuftige, tenke langsiktig, forkynner Brynildsen.

Han innrømmer at han tidlig ble gammel.

- Ansvarlig er kanskje et bedre uttrykk.

Entreprenørteori sier at er viktig ikke å vokse for fort. Selv mener de å ha hatt en håndterbar vekst. Hadde de doblet pågangen over natta, hadde de bukket under.

- 92 prosent av alle nystartede bedrifter går dukken i løpet av det første året. Av dem som overlever, dukker halvparten under i løpet av det neste. Vi er inne i vårt tredje år. Og vi vokser.

- Er det bare en suksesshistorie?

- Ja. Og nei. Alt går strålende, men det krever mye jobbing. Noen ganger stopper vi opp og lurer på hvorfor vi gjør alt dette. Det er krevende og det koster.

Solarium og eget flyselskap
Jørgen Brynildsen brukes som foredragsholder på norske skoler i regi Ungt entreprenørskap.

Han har følgende råd til dem som vil starte egen bedrift:

- Ikke ansett noen, men gjør alt selv. Ikke invester ei krone du ikke kan tape, ikke gap over for mye og vær original.

- Er dere forberedt på nedturen?

- Hva mener du? Hvilken nedtur? Finanskrisa? Vi gleder oss til finanskrisa! Da bruker folk mindre penger på klær, på biler og dyre restauranter. Men vi selger ikke biler. Vi selger godteri. Og når folk trenger trøst, tyr de til godteri. Og når det er krise, trenger folk trøst.

Verken finanskrise eller lavkarbotrender skremmer. Det høres enkelt ut. Kanskje det også er så enkelt.

Da Brynildsen startet, registrerte han navnet Good Group. Planene var enorme. Gigantiske.

- Da tenkte vi oss å etablere mange selskaper under Good Group-paraplyen. Solariumskjeden GoodSun, flyselskapet GoodAirlines. Derfor Goodcandy.

Selv sier han at navnet ikke er en umiddelbar innertier.

- Vi eier også domenet «godterikongen.no», men det er for sent å bytte navn nå. Du tar ikke bort et navn som funker. Goodcandy er kanskje ikke perfekt, men det vokser på en.

Kjenner du andre unge kvinner og menn som gjør det svært godt? Tips oss på vaktsjef@nettavisen.no

151 kroner for én colaboks
Intervjuet er i ferd med å avsluttes. Skriveblokka slås sammen. Påtåren i kruset borte. At vi ikke er tilbudt sjokolade underveis får vi putte på kontoen «ung mann».

- Du fikk med at vi leier ut popkornmaskin, ikke sant?

23-åringen er spøkefull. Og seriøs.

- Jeg blir litt sånn av å gå rundt Petter, ja Stordalen. Han holder på sånn hele tida. Han er jo sånn.

- Et forbilde for deg?

- Som gründer, ja definitivt. Han er et idol innen business.

Til slutt spør jeg om målet hans er å bli rik. Han begynner å svare, og ombestemmer seg underveis mens han snakker. Det ender med et «ja».

Han vil bli rik, fordi han da vil være uavhengig. Uavhengig til å skape noe nytt. Bygge opp noe annet.

- Jeg er stolt over det jeg har fått til. Absolutt. Dette er mitt lille barn, som nå er ferdig med trassalderen.

- Forresten: Hva er den mest spesielle ordren dere har fått inn?

- Den tror jeg faktisk kom i natt. En fyr bestilte én boks med Vanilla Coke, til 30 kroner. Så kommer 29 kroner i fakturagebyr i tillegg. Det verste var at han valgte den dyreste leveringsmåten – rett hjem på døra. Det koster 92 kroner. 151 kroner for én boks cola. Det er rimelig spesielt.

Ka-ching!

Les flere saker fra Romerikes Blad her.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere