NA24.no

Jubelen sto i taket

Sist oppdatert:
Partyfaktoren var høy under Gullblyanten fredag. Men hvem jublet høyest? Se bildene her.

GRATIS OPPSETT: Les NA24 på mobil

Hvordan den offisielle premiestatistikken blir regnet ut, er ennå usikkert - for det kan vel slåes fast at det ble en svært jevn affære mellom to av Norges mektigste reklamebyråer under Kreativt Forums Gullblyanten fredag.

NA24 Propaganda - Norges største medienettsted

Flest gull
Kitchen var byrået som stakk av med flest gull under utdelingen, og ble norgesmester i reklame i kategoriene «Annen reklame» for antisnikereklamen for Oslo Sporveier, «Tekst» for Fretex-annonse, «Art Direction» for Djuices Belik-kampanje og «Radio» for reklame for Djuice Musikk.

Se bildene fra Gullblyanten-festen i bildekarusellen under.

De kunne også innkassere tre sølv og elleve diplomer.

Rent bord innen interaktiv
McCann, som av størrelse er over dobbelt så stort som Kitchen, gjorde det like sterkt, med tre gull, fem sølv og tolv diplomer.

Har du et medietips - kontakt NA24 Propaganda

Det skal sies at det praktisk talt ble fire gull på byrået, da vinner av «grafisk design», Scandinavian Design Group, er et datterselskap av McCann World Group.

Byrået gjorde rent bord på interaktiv-fronten, og gikk av med seieren i kategoriene «interaktive medier annonse» og «interaktive medier kampanjesider». Juryen falt nemlig pladask for henholdsvis Get-reklamen «Best i test» og kampanjen for Eniro.

- En smule flaks
Jubelen sto altså i taket rundt disse byråbordene i Oslo Kongressal, men daglig leder i Kitchen, Haakon Dahl, tror kanskje byrået hadde stang inn i en del kategorier.

LES OGSÅ: I sin fars fotspor

- Det var langt over våre forventninger. Gulblyanten er litt enten eller, og i år var det vår tur til å ha en smule flaks. Så ydmyk skal jeg være. Men det er selvsagt svært morsomt, og faktisk helt overveldende, selv om det for oss ikke er det viktigste å være absolutt best hvert år. Vår målsetning er derimot er å være blant de tre beste over tid, sier Dahl til NA24.

En fornøyd Kitchen-sjef mener tillitt er stikkordet som beskriver byråets suksess de siste årene.

- Det som gjør at vi vinner så mye, er at vi lar unge, talentfulle team få tillitt på alle kanaler og plattformer i produksjonsprosessen. Vårt motto har lenge vært: «Ett team gjør alt». Dermed føler teamene et sterkere ansvar for kundene sine, som bidrar til at vi også beholder dem, mener han.

Svak for Belik
Han understreker at det å gjøre det godt i Gullblyanten, betyr mer og mer med årene. Tidligere skygget ifølge Dahl derimot kundene vinnerne i prisutdelingen.

- Men trenden har snudd. Nå er det ordentlige kunder som blir belønnet, og det er befriende å se annonsekvaliteten her. Vi slipper reklamer for den og den frisøren, og får heller hyllet den virkelige gode reklamen, forteller Dahl, som av egne reklamer i 2007 innrømmer at han er spesielt svak for Belik-reklamene.

LES OGSÅ: Her er vinnerne

- Men av andres arbeider, var det svært morsomt med gullet til DDBs Hydro-reklamefilm. Den er fantastisk, understerker Dahl, og fikk under utdelingen støtte av en hel, trampeklappende sal.

Artikkelen fortsetter under videovinduet. Dette er DDBs prisvinner:

Film mest gjevt
For det er nemlig spesielt under film- og kampanjeprisutdelingen at det jubles og feires mest.

Daglig leder for McCann Interaktiv, Marius Zachariasen, stiller seg noe undrende til den enorme begeistringen for disse kategoriene.

- Som en interaktiv person undrer jeg meg over folk er slik opptatt av film og kampanje, men det er jo klart at en reklamefilm ofte er langt enklere å forholde seg til. Reklamebransjen er kanskje litt retroaktiv på dette planet, mener Zachariasen, som selv tok rent bord fredag.

- De morsomste kundene
McCann tok nemlig to av to gull i interaktivkategorien.

- Dette viser at vi er inne på rett spor. Vår strategi har vært å finne de beste folkene, og gode folk trekker til seg enda flere av denne sorten. Samtidig har vi de morsomste kundene, mener Interaktiv-sjefen.

McCann-sjef Thomas Høgebøl er enig med Zachariasen, og mener fredagens resultater er spesielt oppløftende med tanke på fjoråret.

- I fjor falt vi gjennom. Men vi kom heldivis sterkt tilbake i år. De siste årene har vist at kreativitet gir resultater, og at dette blir viktigere og viktigere, sier han til NA24.

Hva med 2008?
2007 var altså en kjempeår for både Kitchen og McCann. Men hvordan blir så 2008?

Artikkelen fortsetter under bildet.

- 2008 blir veldig, veldig bra, er Høgebøls optimistiske kommentar.

Og ikke overraskende - det tror Kitchen-sjef Dahl også:

- Det vil bli et oppløftende år, tror jeg. Vi fikk mange nye kunder på tampen av fjoråret, som blant annet BBS, Norwegian, Hafslund og finn.no. Vi har heller ikke mistet noen – så dette lover jo svært bra, avslutter han.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere