NA24.no

Jubler for innovasjons-millioner

Innovasjon Norge roser regjeringens budsjett.

- Vi mener vi er i stand til å gjøre en god jobb med dette budsjettet. Vi er i gode tider og er ikke bortskjemt med at man ser at det tenkes på mindre gode tider, sier kommunikasjonsdirektør i Innovasjon Norge Katinka Greve Leiner til NA24.

NA24 - din næringslivsavis

Innovasjon Norge har fått 69 millioner ekstra til drift over årets budsjett. De har også fått et nytt datterselskap som forvalter et fond på 2,2 milliarder kroner.

Les også: 2,2 milliarder mer til klima

Satser på nyetableringer
Det nye fondet skal prioritere de fem satsingsområdene miljø, energi, reiseliv, marin og maritim sektor, med et særskilt fokus på klima og miljø. Fondet skal først og fremst investere i nyetableringer.

Regjeringen videreutvikler ordningen med landsdekkende risikolån. En ny ordning med landsdekkende innovasjonslån får økt lånerammen fra 100 millioner kroner til 300 millioner kroner.

Alt i alt får Innovasjon Norge 1,1 milliarder kroner.

- Det er et godt budsjett for Innovasjon Norges arbeid. Vi er kjempefornøyde, sier Greve Leiner.

HSH misfornøyd med reiselivsbudsjett
Regjeringen øker midlene til markedsføring og utvikling av norsk reiseliv med 15 millioner kroner til 215 millioner til Innovasjon Norge.

Les også: 15 mill. mer til norgesreklame -

Dette er Innovasjon Norge fornøyd med.

- Det har vært en jevn økt satsing på reiseliv de siste årene, sier Greve Leiner.

Men dette holder ikke for Handels- og Servicenæringens Hovedorganisasjon (HSH).

- Dette er for svakt. Regjeringen må snart vise alvor med sine løfter om å prioritere reiseliv og øke tempoet med reiselivsstrategien. Det bør legges større vekt på markedsføring av kultur og kvalitet i det norske tilbudet, sier informasjonssjef Jarle Hammerstad i HSH.

HSH mener det er på tide å utvide perspektivet i reiselivsstrategien til å omfatte en større del av opplevelsesnæringene. I et brev til nærings- og handelsminister Dag Terje Andersen ber HSH om at kultur og handel blir en mer integrert del av reiselivsstrategien.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere