Jula reddet for Norwegian-passasjerer

Foto: (NA24)

- Det viser at de ikke har latt seg presse av fagforeninger, som bare vil stikke kjepper i hjulene.

13.12.13 14:10

Flyselskapet Norwegian startet før sommeren med langdistanseruter til Asia og USA.

På disse flyene har det norske flyselskapet asiatisk kabinansatte. For å unngå kravet om norsk arbeids- og oppholdstillatelse er flyene registrert i Irland, men de har hatt dispensjasjon fra Luftfartstilsynet om å kunne bruke den norske lisensen.

Den dispensasjonen gikk opprinnelig ut lille julaften, men nå har den blit forlenget fra og med julaften til 1. april.

Her kan du lese Luftfartstilsynets avgjørelse

- Den kan jeg bekrefte at er behandlet og forlenget til 1. april, sier Anne-Sissel Skånvik, kommunikasjonsdirektør i flyselskapet Norwegian, til Nettavisen NA24.

Fortsatt irsk søknad
Hadde den ikke blitt forlenget kunne selskapet ha blitt tvunget til å sette flyene på bakken.

Samtidig som de har flydd på dispensasjon har de søkt om å få en irsk AOC-lisens, men den er enda ikke i boks.

- Det innebærer at man nå får mer tid på seg til behandlingen som foregår i Irland, slik at man ikke må kjappe seg før jul, sier Skånvik.

Det at selskapet skulle bruke asiatisk kabinpersonale fikk den norske YS-organisasjonen Parat til å se rødt. De mener at ansatte som flyr ruter som Oslo-New York-Oslo og Oslo-Bangkok-Oslo skal ha norske vilkår, selv om de bor og lever i for eksempel Thailand.

Skånvik sparker nå mot fagforeningene.

- Det viser at Luftfartstilsynet har foretatt en faglig vurdering og ikke latt seg presse av fagforeninger, som bare vil stikke kjepper i hjulene, sier hun.

- Omgåelse
Parat mener at tilsynet nå har snudd.

- Registrerer at tidligere uttalelser fra Luftfartstilsynet ikke gjelder lengre. Første vedtak var, slik vi oppfattet det, for en maks periode som ikke ville bli forlenget, sier forbundsleder Hans-Erik Skjæggerud til Nettavisen NA24.

- Det andre er at dette er en omgåelse av utlendingsforskriften. Norwegian ba om en endring av denne men fikk ikke det. Derfor er det som skjer nå, med støtte fra Luftfartstilsynet, en omgåelse regelverket.

- Slik det er nå gis Norwegian et fortrinn fremfor andre aktører i Norge og Europa, og på tvers av det norske myndigheter bestemte seg for tidlig i år.

Han avviser at de prøver å ødelegge for flyselskapet.

- Dette handler selvfølgelig ikke om å stikke kjepper i hjulene til Norwegian. Parat ønsker et tydelig regelverk og tydelighet fra myndighetene på hva som er lov. Det bidrar ikke dette vedtaket fra Luftfartstilsynet til, sier Skjæggerud.

Billig finansiering
- På grunn av trafikkrettigheter så må vi være i et EU-land, sa Bjørn Kjos til Nettavisen NA24.

- Så et EØS-land som Norge går ikke?

- Nei. Du kan si at EØS for så vidt speiler EU, men det er ikke noen automatikk i det. For du kan gå mot et land i Asia, og så vil de kunne si at de vil gjøre det mot EU, men ikke nødvendigvis mot EØS. Det vil komme mot EØS også, men det vil ta flere år.

- Men i stedet for Irland kunne dere jo valgt for eksempel Tyskland som Lufthansa?

- Ja. Men når det gjelder assetsselskapene så er det også for å unngå disse valutasvingningene så må man være i et land utenfor Norge hvor man kan handle dollar mot dollar. Slik at vi kan leie inn flyene tilbake igjen i dollar og har balansen i dollar.

Et annet poeng er at det ikke gis eksportfinansiering til selskaper innenriks, når det kommer til ECA-finansiering. Ettersom Airbus produseres i en rekke europeiske land, og Norwegian har bestilt 100 Airbus A320neo-fly vil en plassering i for eksempel England eller Tyskland kunne gå utover flyfinansieringen.

Irland var også et av de første landene til å annerkjenne den såkalte Cape Town-avtalen, som bidrar til billig flyfinansiering, noe som gjør at landet i dag har et betydelig miljø knyttet til slik finansiering.

Les mer: Derfor flytter Bjørn Kjos til skatteparadis

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.