- Vi vil nok se at prisene vil bevege seg enda mer nedover inn mot jul. Så er spørsmålet om vi får de helt ville tilstandene vi har hatt tidligere. Det er umulig å spå, sier Harald Kristiansen, kommunikasjonssjef i Coop, til Nettavisen.
Extra har den siste uken kuttet prisene på nærmere 150 julerelaterte varer, inkludert julemarsipan, julegodt, juleøl, julebrus, kalkun, pepperkaker, edamerost, lutefisk, gløgg og grøtris.
Les også: Varm sommer ga høyere priser for Orklas produkter
Prisras
Mange av varene er kun redusert med få kroner siden fredag i forrige uke, mens enkelte varer er redusert med over 30 prosent, som kransekake og surkål. Nøtter i løsvekt er redusert med 25 prosent til 179 kroner kiloen, en prisfall på 61 kroner pr kilo.
Les også: Kiwi kutter prisene på 70 pålegg- og frokostprodukter
Kristiansen sier at priskuttene startet i forrige uke, da de kuttet prisene på juleinnpakningspapir til én krone rullen.
- Siden den gang har vi kuttet prisene jevnt og trutt, og generelt ser vi at prisene er fallende, sier kommunikasjonssjefen.
Hamstring
Han mener imidlertid det ikke nødvendig bare er positivt for kundene hvis prisene går altfor langt ned. Tidligere ekstremkutt har inkludert marsipangriser til under fem kroner og surkål til under fire kroner. Problemet er at produktene blir revet ut av hyllene i rekordfart, slik at butikkene går tomme.
Les også: Kiwi lokker med supertilbud til 1 krone - men hyllene er tomme
- Selv om folk ønsker lavest mulig pris, er vi ikke tjent med elleville priskriger, fordi folk begynner å hamstre, slik at andre ikke får alt de har på handlelista til jul. Så dette er en balanse, sier Kristiansen.
Han understreker at det er samtidig viktig for lavpriskjeden å ha lave priser, slik at kundene velger deres butikker.
- Juleperioden er veldig viktig for oss, og vi venter konkurransen skjerper seg fremover inn mot jul. Der skal Extra være med og kjempe, sier Kristiansen.
Les også: Kiwi og Rema 1000 kopierer konkurrentens tilbud i det skjulte
Kiwi: - Vi er enda billigere
Kiwi sier at de er like billige eller billigere på alle de sammenlikbare varene på listen til Extra.
- Kiwi er og skal være billigst. Vi leder an i priskampen og presser priser hver dag. Vi registrerer at konkurrentene følger etter våre priser, men det skal alltid lønne seg å handle i Kiwi, sier Kristine Aagvaag Arvin i Kiwi til Nettavisen.
Hun legger til at det er tøff konkurranse hver dag.
Rema 1000 bekrefter at også de følger med på prisfallene i dagligvaremarkedene.
- I Rema 1000 jobber vi for å ha laveste pris på mange tusen varelinjer hele året, og julevarene er intet unntak. Vi ser denne uken at markedsprisen på enkelte julevarer faller, og kan bekrefte at det også gjelder disse produktene. Her kutter vi prisene tilsvarende eller mer til våre kunder, sier kommunikasjonssjef Frederik Jahr i Rema 1000 til Nettavisen.
Nettavisen har også vært i kontakt med Kiwi som bekrefter at også de har kuttet prisene på julevarer markant den siste tiden.